Annons
Nöje

Industrialisering i stereo

1960 var den klassiska rock n' roll-eran över. Skandaler hade brännmärkt skivindustrin som dalat drastiskt från sin toppnivå 1958 och tragedier hade lagt sordin på den tidigare så pulserande rocken. Den 21-årige Eddie Cochran blev ännu en i raden av offer när han i april 1960 omkom i den bilkrasch där även Gene Vincent var hårsmånen från att stryka med.
Nöje • Publicerad 20 juli 2007
Foto: 

Ett generationsskifte stod för dörren och efterkrigstidsbarnen hade nu nått skivköparålder. Föräldrarna var nöjda, eftersom de nya artisterna varken var uppkäftiga, grova i mun eller överdrivet sexuellt utmanande, och sponsrade glatt fickpengar till tonåringarnas nya plattor.

Artister med änglalika ansikten och sammetslena röster tog över marknaden. Neil Sedaka och Paul Anka fick sällskap av nykomlingar som Fabian, Bobby Vee, Gene Pitney, Frankie Avalon, Brian Hyland, Bobby Darin, Johnny Burnette, Dion och Marty Wilde. Det var egentligen bara artister som Roy Orbison, Del Shannon, Ricky Nelson och den notoriske byxspräckaren P.J. Proby som gjorde avkall från de smöriga pastischerna med ett rockigare sound.

Annons

Vi ska heller inte glömma The Beach Boys som med sitt California-sound fick oss att önska att det var sommar året runt med surfing, tjejer och snabba bilar som livsstil.

Den nya flugan var annars dans i nya varianter. The Fly, The Fish, Hucklebuck, Mashed Potato, Locomotion, Stomp, Limbo, The Swim, The Bird…ja det fanns alla tänkbara varianter! Populärast blev The Twist som hade sina glansdagar på The Peppermint Lounge i New York. Twistfebern fick sin frontman i Chubby Checker och några klassiska låtar på temat Twist.

Dansens ökade popularitet fick till följd att det första riktiga diskoteket Whisky a Go-Go öppnade i Los Angeles 1963, och det är här som go-go-flickor (i stålburar!) har sitt ursprung.

1958 kom stereoljudet som gav en naturligare och större ljudbild. Samtidigt fick inspelningstekniken med trekanalsbandspelaren sitt genombrott där artisten nu kunde spela flera instrument samtidigt på platta. Phil Spector tog detta till ännu en nivå. Det blev det "totala soundet" som gällde, artisterna själva var utbytbara. Istället för endast en gitarr använde Spector fyra, som spelade likadant. Allt blandades till en grötig pulserande ljudmatta och gärna i mono då Spector var stor motståndare till stereoljudet. Grupper som Crystals, Ronettes, Righteous Brothers och Ike & Tina Turner blev envåldshärskaren Spectors skapelser med stora framgångar.

Enbart låten "River Deep - Mountain High med Ike & Tina krävde 140 musiker och kostade 30.000 dollar att spela in!

Låtskrivarindustri

Mer avancerade inspelningar gjorde nu att låtskrivare anställdes av skivbolagen för att vaska fram hits i storindustri. Barry Mann och Cynthia Weil blev Spectors guldklimpar. På Brill Building fanns andra industrikompositörer som Neil Sedaka " Howard Greenfield, Gerry Goffin" Carole King samt Burt Bacharach" Hal David. Dessa låtskrivarpar dominerade fullständigt när det gällde mainstreammusiken i USA under första delen av 60-talet.

Woody Guthrie var den första amerikanska folksångaren med rötterna i depressionens 30-tal, omstridd och med klara politiska värderingar som stred mot samhällsreformen. Hans lärjunge blev Robert Zimmerman, som hade drömmen om att bli rockartist. Artistnamnet blev Bob Dylan, inspirerad av författaren Dylan Thomas. Med kopplingen till Guthrie och Pete Seeger blev folkmusiken den första anhalten och 1962-64 huserade Dylan i Greenwich Village utanför New York. Hans kompositioner blev alltmer genomsyrade av det radikala politiska manifestet och svängde till alltmer slagkraftiga protestsånger spetsade med Dylans humor. Bland annat medverkade Dylan tillsammans med Joan Baez på fredsmarschen till Washington 1963, där Martin Luther King gav sitt "I have a dream" tal.

När Dylan fick höra The Animals version av "House of the rising sun", en låt som han själv spelat in akustiskt på sin första platta, bestämde han sig. Trött på att vara en ikon för proteströrelsen sadlade Dylan om till elektrisk rock.

På Newportfestivalen 1965 blev han utbuad av sina gamla fans under framträdet med sitt elektrifierade band och en skränande hög ljudnivå. De tvingades avbryta efter endast tre låtar men Dylan återvände efter en stund med ytterligare två akustiska nummer. Samma år släpptes singeln "Like A Rolling Stone". Med sina dryga sex minuter sprängde den alla gränser om hur lång en låt fick vara. Stilikonen Dylan hade på nytt visat att tiderna var på väg att förändras…

Peter Kronström

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons