Annons
Nöje

Tjejerna stjäl showen

I fjor fick Turning torso ge stoff åt Turning tossig, i år är det ett annat, mer underjordiskt Malmö-landmärke, Citytunneln, som inspirerat Adde Malmbergs nyskrivna revysketcher och Danne Stråheds låtar.
Nöje • Publicerad 2 januari 2006
Gunilla Andersson och Monica Einarsson bildar ett kvinnligt komikerpar som lätt balanserar herrarna Malmberg och Stråhed.
Gunilla Andersson och Monica Einarsson bildar ett kvinnligt komikerpar som lätt balanserar herrarna Malmberg och Stråhed.Foto: 
Foto: 

Revy

Tunnelseende

Annons

Slagthuset Malmö 30 december.

Regi:Mikael Neumann.

Koreografi:Sian Playsted.

Medverkande:Adde Malmberg, Danne Stråhed, Monica Einarson, Gunilla Andersson, Petronella Löfstrand, Mima Carlberg.

Spelas fram till 28 januari.

Trots att komikern Malmberg är mer van att agera inför publik har även musikern Stråhed blivit varmare i kläderna och en habil komediaktör, även om han är lite fisk på land när han inte har sin gitarr att ty sig till. Men synen av honom som jättebaby i barnvagnskoreografin Boppe är gott lär man sent glömma – på gott och ont.

Årets revy, som att döma av genrepet i fredags är en rapp och rolig tillställning som efter hand gräver fram allt fler poänger ur Malmömyllan, stjäls dock av en nybörjare: Monica Einarson. Musikalartisten och Fame Factory-coachen Monica bidrar inte bara med en röst man inte är bortskämd med i revysammanhang, utan även ett styvt samspel med förra Skånska teatern-aktören Gunilla Andersson. Med Gunillas mimik och plastik och Monicas röst och shownärvaro bildar de en duo som lätt matchar herrarna, de egentliga affischnamnen. Än så länge.

Första akten puttrar lite på lågvarv, bortsett från ett par nummer. Som Adde Malmbergs hejdlösa indiske tandläkare, som till tonerna av Arash hit Bora bora gör entré på sin unika cykel, vilken med trampkraft från publiken driver hans tandborr ("ju fortare du trampar desto mindre ont gör det!").

En annan höjdare är när violinisten Filip Runesson, från Balkanbandet Östblocket, lösgör sig ur underjorden och levererar ett sublimt solo.

Akt två har bättre fart på numren, och på garven i salongen.

Annons

Lokalfärgen finns där, men är inte överdrivet uttalad. I sin ängslan att inte utestänga någon ur skrattgemenskapen blir därför Tunnelseende sällan specifik. Malmös politiker kan vara lugna om sina skinn. Men alla vet vem Göran Holm är – och alla tycker det är vrålkul att se Vellinges "kejsare" naken, vilket här görs både bokstavligt och med viss finess.

Monica Einarson parodierar lustfyllt både Gudrun Schyman och operadivan Monserrat Caballet i Städernas stad (en parodi på Freddie Mercury-duetten Barcelona, nu ett ironiskt hyllningsnummer till Trelleborg). Och det vore dumt av ensemblen att inte använda Stråhed och Malmberg till det de är bäst på, nämligen musik och stå-uppkomik.

Allt som allt en varierad nummerrevy med hög lägstanivå, om än konventionell i sitt upplägg. Framför allt är det sångligt som Tunnelseende skapar ljus i tunneln.

Lars Thulin

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons