Annons

1177 inför nationell linje för coronasymptom

1177 Vårdguiden inför två extra knappval för dem som ringer in med frågor om coronviruset, rapporterar . Via en nationell kö ska de som misstänker att de har coronasymptom få vägledning.
Coronavirus • Publicerad 13 mars 2020
1177 inför två nya köer får frågor om corona. Arkivbild.
1177 inför två nya köer får frågor om corona. Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani/TT

Oron och spridningen av coronaviruset har ökat antalet inkommande samtal till 1177 Vårdguiden så mycket att kapaciteten hos regionerna, som i normala fall hanterar telefonkön, inte räcker till. Det har varit svårt att komma fram och tanken med de två nya knappvalen är att minska trycket.

– Vårt intryck är att mycket är kopplat till oro. Det vi vill är att rätt personer kontaktar 1177, det vill säga de som behöver bedömning av en sjuksköterska, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef på Inera som ägs av regionerna och ansvarar för tekniken, till Dagens medicin.

Annons

Via ett av knappvalen hamnar personer med symptom i en nationell kö där de får råd av sjuksköterskor som lärt sig bedöma coronarelaterade symtom.

Det andra valet som införs är för de som har frågor men inte några symptom och de kopplas vidare till SOS Alarms nationella informationsnummer 113 13.

Inera har också beställt fler linjer som ska öka från 960 till 1 920.

– Det är extremt många samtal. Vi har aldrig någonsin haft ett sådant tryck, säger Sofie Zetterström.

Anna Hansson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons