Annons

Branschen: Akut läge för besöksnäringen

Coronaviruset slår hårt mot besöksnäringen i Sverige när hotellnätter bokas av och konferenser ställs in.
Stöttningen från regeringen välkomnas – men det är inte tillräckligt, konstaterar branschorganisationen Visita.
Coronaviruset • Publicerad 11 mars 2020
Coronaviruset får stora ekonomiska effekter för hotell, konferensanläggningar och restauranger i Sverige. Arkivbild.
Coronaviruset får stora ekonomiska effekter för hotell, konferensanläggningar och restauranger i Sverige. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det pågående virusutbrottet har redan fått konsekvenser för landets hotell, konferensanläggningar och restauranger. På onsdagen träffade statsminister Stefan Löfven (S) representanter från näringslivet, däribland branschorganisationen Visita, för att diskutera de ekonomiska effekterna av coronaviruset.

Mer behövs

– Det börjar bli ett akut läge. Fram tills vid lunch i dag (onsdag) hade vår fackliga motpart mottagit 87 stycken varsel från våra medlemsföretag, där de flesta är hotell- och mötesföretag, säger Visitas vd Jonas Siljhammar, och fortsätter:

Annons

– Och det finns indikationer på att det kommer rätt mycket fler varsel inom kort.

Siljhammar säger att de åtgärder som regeringen presenterat för att stötta företagen är bra – men det räcker inte.

– Vi kommer att behöva betydligt mycket mer, speciellt med tanke på de mötesrestriktioner som införts. Då måste företagen kompenseras för detta. Det innebär massor med avbokningar på hotellrum och större möten och det får enorma konsekvenser för företagen, säger han.

Åtgärder omgående

Siljhammar betonar att man hade en bra dialog med statsministern och att regeringen var öppen för att testa olika åtgärder. Förslag om korttidsarbete för att undvika uppsägningar välkomnas, men det behöver införas omgående i så fall.

– Vi har ju problem nu och den närmaste tiden. Jag har lagt fram önskemål om någon form av permitteringssystem som man har i andra nordiska länder så att vi snabbt kan permittera medarbetare och sedan kunna ta tillbaka dem, säger Siljhammar.

Malin Johanson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons