Annons
Nyheter

Gymnasieskolan öppnar lite grann

Gymnasieskolorna kan snart öppna för vissa elevgrupper vid vissa tillfällen. Det blir alltså möjligt att göra avsteg från distansundervisningen.
– Men jag vill betona att det alltid ska ske i små grupper och för att klara vissa moment, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT.
Utbildning (TT) • Publicerad 3 april 2020
Svårt att på distans lära sig svetsa. Men nu blir det möjligt för gymnasieskolor att ta emot mindre grupper elever när så krävs. Arkivbild.
Svårt att på distans lära sig svetsa. Men nu blir det möjligt för gymnasieskolor att ta emot mindre grupper elever när så krävs. Arkivbild.Foto: Ingvar Karmhed / SvD / TT

Till veckan, eller efter lovet för dem som redan gått på påskledighet, kan gymnasieskolorna ställa om från att vara helt stängda till att vara delvis öppna.

– Vi måste ha beredskap för ett läge när eleverna pluggar hemifrån under en lång tid, kanske hela vårterminen. Därför har vi beslutat att möjliggöra särskilda lösningar för en mindre andel elever så att de kan komma till skolan och utföra vissa moment som behövs för att de ska klara sitt slutbetyg, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT.

Annons

Men först måste Folkhälsomyndigheten säga att det är okej ur smittskyddsperspektiv. Och myndigheten har signalerat sitt godkännande.

– Vi har försökt göra en analys över riskmoment och vi tycker att det är en rimlig hållning att låta begränsade grupper elever återgå till skolan för att exempelvis göra vissa prov. Det känns inte som en stor risk, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson till TT.

Han tillägger att myndigheten fattar det formella beslutet på måndag.

Nål och såg

Det är bara två och en halv vecka sedan gymnasieskolan och komvux stängde och eleverna fick stanna hemma och undervisas på distans. Skälet var givetvis coronapandemin och bedömningen att så pass vuxna elever klarar undervisning på distans.

Men redan från start stod det klart att gymnasieskolorna förutsåg problem. Hur ska eleverna kunna skriva prov på ett vettigt och rättvist sätt? Hur ska de lära sig praktiska moment? Och hur stöttar vi elever med uttalat behov av stöd? En rapport från Skolverket tidigare i veckan bekräftade att frågorna i högsta grad lever kvar.

På torsdagen beslutade regeringen om en förordningsändring som möjliggör för gymnasieskolorna att öppna dörrarna på glänt, det vill säga för vissa grupper elever vid vissa tillfällen. Syftet är att elever ska kunna lämna gymnasieskolan, eller gå vidare från ett introduktionsprogram till ett nationellt program, så som det är tänkt, det vill säga kunna avsluta centrala kurser.

Skolan kan därför öppna för vissa provtillfällen eller genomgång av praktiska moment. Det kan handla om elever på vård- och omsorgsprogrammet som måste lära sig att ta blodtryck eller elever på naturbruksprogrammet som måste lära sig att hantera en motorsåg. Genomgångar i skolan också bli aktuellt i vissa kurser på högskoleförberedande program.

– Men jag vill betona att det alltid ska ske i små grupper och för att klara vissa moment. Smittskyddsarbetet går alltid i första hand, säger Anna Ekström.

Särskilt stöd

Ändringen innebär också att elever som är i uttalat behov av stöd kan få det i skollokalerna.

– Jag ser framför mig att elever som behöver särskilt stöd i undervisningen och stödet bara kan ges i skolans lokaler, då ska det vara möjligt att vistas i skolan, säger Anna Ekström.

Annons

Ett av gymnasieskolornas största orosmoln är hur yrkeselevernas praktik (APL) ska kunna genomföras i coronatider, då många arbetsplatser stänger av ekonomiska eller smittskyddsskäl.

– Med den här nya bestämmelsen kan praktiska moment i en yrkesutbildning genomföras i skolan för en mindre andel av eleverna. Man kan alltså utföra en del av arbetsuppgifterna på skolan i stället för på en APL-plats.

Anna Ekström konstaterar att läget är exceptionellt.

– Det här är ett alldeles annorlunda läge i svensk skola. Ingen hade väl kunnat drömma om den här krisens påverkan på till exempel APL-platserna. Med förändringen blir det möjligt för skolorna att vara flexibla när man ser till att eleverna kan slutföra sina utbildningar. Min bedömning är att det också gäller när man har problem med APL-platser.

Folkhälsomyndighetens Johan Carlsson säger att det inte varit ett svårt beslut att ge klartecken för viss elevnärvaro i skolan.

– Nej, det tycker jag inte. Vi är normalt inte inne i skolans värld så mycket och därför har vi velat skaffa oss en bra uppfattning om vilka moment det rör sig om. När vi fått det kändes det inte svårt, säger Johan Carlson.

Rättad: I en tidigare version av faktarutan angavs felaktigt att beslutet även omfattar komvux.

Anna Lena Wallström/TT

Utbildningsminister Anna Ekström (S).
Utbildningsminister Anna Ekström (S).Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.Foto: Janerik Henriksson/TT

Fakta: Gymnasieskolan i coronatider

Sedan den 18 mars rekommenderas distansundervisning för gymnasieskolor och komvux. Även yrkeshögskolor och högskolor omfattas av rekommendationen.

Distansundervisning gäller inte för gymnasiesärskolans elever.

Torsdag den 2 april beslutade regeringen att en mindre andel elever ska kunna få utbildning i skolans lokaler även om den största delen av undervisningen bedrivs som fjärr- eller distansundervisning.

Vad en "mindre andel" är ska tolkas ur ett smittskyddsperspektiv.

Beslutet berör gymnasieskolan, men kan också omfatta grundskolan om den skulle stänga. Att stänga landets samtliga grundskolor har hittills inte varit aktuellt.

Skolhuvudmannen beslutar vilka elever som ska vara i skolan då den är delvis stängd. Det kan handla om:

– elever som måste kunna genomföra vissa praktiska moment

– elever som behöver skriva ett prov i slutet av utbildningen

– elever som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver delta i undervisning i lokalerna

– har behov av särskilt stöd i undervisningen som endast kan ges i lokalerna

Eleverna kan tas emot i olika delar av lokalerna. Eleverna kan delas upp i en förmiddags- och en eftermiddagsgrupp. Även helger kan tas i anspråk.

Källa: Utbildningsdepartementet

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons