unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Högt tryck på flyg till. . . ingenstans

Före coronapandemin betraktade nog de flesta flygresenärer färdmedlet främst som ett sätt att ta sig från en plats till en annan.
Men i reserestriktionernas spår saknar vissa själva flygupplevelsen i sig. Det har pressade flygbolag i Asien tagit fasta på – och erbjuder "flighter till ingenstans".
En Boeing 787. Arkivbild.
En Boeing 787. Arkivbild.
Foto: John Froschauer/AP/TT

Resorna sker med plan som lyfter från och landar på samma flygplats. En sju timmars flygning från Sydney och tillbaka, med rutt över bland annat Stora barriärrevet, sålde slut på tio minuter, enligt Qantas Airways. Rundturen görs i en Boeing Co 787, som vanligtvis används för internationella långflygningar, och biljetterna kostar mellan 787 och 3 787 australiska dollar (motsvarande omkring 5 000–24 000 kronor) beroende på sittplatsens klass.

– Folk saknar uppenbarligen rese- och flygupplevelsen. Om efterfrågan finns kommer vi definitivt se om vi kan överväga att göra fler sådana rundtursflygningar medan vi alla väntar på att gränserna ska öppnas igen, säger en talesperson för flygbolaget.

Även flygbolag som taiwanesiska EVA och japanska ANA har erbjudit liknande resor.

Trenden har fått skarp kritik av miljövänner på grund av flygets klimatpåverkan.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)