Annons
Nyheter

It-problem som störde Stockholmsvården lösta

Det it-problem som orsakade omfattande störningar i Region Stockholms journalsystem är nu löst.
"Patienter som har bokade besök i vården ska åka dit som vanligt om inte vårdgivaren informerat om något annat", skriver regionen i ett mejl.
Hälsa • Publicerad 14 juni 2022
Problemen drabbade journalsystemet TakeCare som används av i princip alla vårdgivare i Region Stockholm.
Problemen drabbade journalsystemet TakeCare som används av i princip alla vårdgivare i Region Stockholm.Foto: ALI LORESTANI/TT

Problemen drabbade journalsystemet TakeCare som används av i princip alla vårdgivare i regionen, enligt chefsläkaren Johan Bratt. Han sade tidigare under tisdagseftermiddagen till TT att S:t Görans sjukhus var det enda av akutsjukhusen i regionen som inte använder systemet.

Störningen innebar att man inte kan föra in nya journalanteckningar. Däremot kunde de allra flesta ta del av tidigare anteckningar.

Annons

Därför gick man också över till manuella reservrutiner, vilket innebar en extra belastning på vårdens medarbetare. Region Stockholms särskilda sjukvårdsledning, RSSL, aktiverade också stabsläge.

Vid 20-tiden skriver regionen i ett mejl till TT att it-störningen nu är avhjälpt och att "systemen fungerar igen, vården har slutat använda de manuella reservrutinerna och den regionala särskilda sjukvårdsledningen har nu avslutat stabsläget".

Vidare skriver regionen att "händelsen och dess orsaker kommer att analyseras och förebyggande åtgärder kommer att vidtas".

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons