GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ny containerlinje till Skellefteå

Skellefteå hamn får en containerlinje med start i oktober, .
Transport • Publicerad 28 september 2021
Skellefteå kopplas ihop med hamnen i belgiska Zeebrugge (bilden). Arkivbild.
Skellefteå kopplas ihop med hamnen i belgiska Zeebrugge (bilden). Arkivbild.
Foto: Olivier Matthys/AP/TT

Den nya linjen länkar ihop Skellefteå med finländska Uleåborg och Jakobstad, liksom belgiska Zeebrugge och nederländska Antwerpen.

"I de dialoger vi haft med industrin har vi identifierat ett behov av en pålitlig, regelbunden veckotrafik som kopplar ihop Port of Skellefteå med kontinenten. Därför känns det extra roligt att vi nu kan erbjuda både feeder- och roro-service till regionen", säger Jonas Wåhlin vid rederiet Wallenius Sol i ett pressmeddelande.

Roro (roll on/roll off) innebär att exempelvis lastbilar rullar av och på fartyg med sin last. Feeder är medelstora lastfartyg, och det är första gången sedan 2006 som Skellefteå hamn har en fast feederlinje.

Till en början rör det sig om chartrade fartyg, men från och med årsskiftet kommer rederiets nya fartyg att anlöpa hamnen, som är 50 meter längre än de fartyg som historiskt besökt hamnen.

Hamnchefen Lars Widelund uppger för tidningen att beskedet har koppling till Northvolts nya batterifabrik, som räknar med att starta produktionen senare i år.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.