1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Onlinehandel pressar Ikea

Flaggor framför Ikea Barkarby. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Investeringskostnader kombinerat med kostnader för onlinehandel pressade marginalerna för Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och även utvecklar Ikeas sortiment.

Helårsvinsten för det brutna räkenskapsåret 2018–19 ökade med fem procent till motsvarande 19 miljarder kronor. Försäljningen i samtliga varuhus och för näthandeln låg på 41,3 miljarder euro, cirka 440 miljarder kronor. Detta samtidigt som bland annat bolagets bruttomarginal sjönk från 18,8 till 18,0 procent.

Kostnader för logistiklösningar i samband med onlinehandel har enligt bolagets finanschef Martin van Dam ökat "väsentligt".

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)