Annons
Nyheter

Pandemin fick skolket att minska

Distansundervisningen har gjort att skolket minskat. Åtminstone det som inrapporteras till Centrala studiestödsnämnden, och som innebär att gymnasieelever förlorar sina studiebidrag.
Utbildning • Publicerad 9 juli 2020
Under det gångna läsåret förlorade 27|100 av landets gymnasieelever studiebidraget på grund av skolk. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT

De senaste elva åren har andelen gymnasieelever som förlorar sitt studiebidrag ökat konsekvent, och förra läsåret låg andelen på rekordhöga 8,7 procent.

Men coronapandemin, och distansundervisningen i gymnasieskolan har inneburit ett trendbrott för uppgången, berättar Peter Engberg, analytiker på Centrala studiestödsnämnden (CSN).

Annons

Under det gångna läsåret förlorade 27 100 gymnasister bidraget, vilket motsvarar 8 procent av landets elever. Det innebär ett tydligt trendbrott.

– Vi har följt utvecklingen för inrapporterat skolk månad för månad, och jämfört med förra året. Under april till juni ser vi en rejäl dipp, säger han.

Tiden innan i den period som rapporten omfattar, läsåret 2019/2020, har dock sett ut som vanligt. Allt större andel elever hade då haft annat för sig än att sitta i klassrummen.

Störst effekt i början

Men då klassrumsundervisningen byttes mot undervisning via datorn hemma så var fler närvarande. I alla fall till en början.

– Den allra största effekten såg vi initialt då distansundervisningen infördes, då lämnades fler skoluppgifter in och den höga frånvaron minskade.

Men en och annan kan nog undra om inte distansundervisningen gett ökade möjligheter till annat än studier, då ingen lärare kollar närvaron i ett fysiskt klassrum. Och visst är det svårt att bedöma om distanseleverna verkligen har ägnat sig åt skolarbetet på distans, konstaterar Peter Engberg.

Metoder för närvarokontroll

Metoderna för att kontrollera närvaron skiljer sig mellan olika skolor, och mellan olika ämnen.

– En del har en metod som innebär att eleven meddelar sin närvaro i början av lektionen och i slutet av den. På vissa lektioner, som idrott, har eleven i bland fått föra träningsdagbok.

Men både Skolverket och Skolinspektionen har gjort undersökningar som visat på högre närvaro vid distansundervisningen under coronapandemin, och fler undersökningar kommer sannolikt att göras, enligt Peter Engberg.

– Det är många studier på gång, säger han.

Annons

Rättad: I en tidigare version angavs fel efternamn på CSN:s analytiker Peter Engberg.

Skolk i gymnasieskolan

Skolan bedömer vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att eleven lämnar lektionerna för tidigt.

Om skolan bedömer att en elev är borta vid upprepade tillfällen utan giltig frånvaro ska det rapporteras till CSN, som då stoppar utbetalningarna.

Fyra timmars ogiltig frånvaro under en månad kan påverka studiebidraget. Det kan även påverka eventuella inackorderingstillägg, extra tillägg eller lärlingsersättningar från CSN.

Den viktigaste förklaringen till minskningen är enligt CSN den övergång till distansundervisning som följde med coronapandemins utbrott i mars.

Under perioden april–juni har 40 procent färre fått studiebidraget indraget, jämfört med samma period föregående läsår. Minskningen av andelen skolkare syns i princip över hela landet.

Högst andel elever som miste studiebidraget under läsåret 2019/2020 finns i Gotlands län, följt av Gävleborg. Dalarnas län har minst andel skolkare.

Studiebidraget ligger på 1 250 kronor per månad. Utöver det finns även exempelvis inackorderingstillägg, för elever som studerar på annan ort.

Källa: Centrala studiestödsnämnden (CSN).

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons