Annons

Stödnumret: Ring inte – det står på nätet

Det nationella informationsnumret 113 13 larmar om en extrem överbelastning.
Coronaviruset • Publicerad 13 mars 2020
Antalet samtal till 113|13 har ökat tusenfaldigt de senaste dagarna. Arkivbild.
Antalet samtal till 113|13 har ökat tusenfaldigt de senaste dagarna. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Antalet samtal till 113 13 har ökat tusenfaldigt: från 20-30 samtal en vanlig vardag – till över 35 000 på torsdagen. Anledningen är många frågor gällande coronaviruset.

En extrem situation, enligt SOS Alarms verksamhetsspecialist Björn Skoglund.

Annons

– Det är många som ringer med frågor om covid-19, och det är alla möjliga frågor, men svaren finns ju att söka på nätet, på myndigheternas hemsidor. Vi använder ju myndigheternas hemsidor för att besvara frågorna. Det är inte så att vi sitter på någon egen information utan det är precis samma som alla andra har, säger han.

– Vi har förståelse för att inte alla har tillgång till internet eller inte kan hitta information av olika orsaker och då hjälper vi gärna till, men vi har inte möjlighet att hantera den här enorma anstormningen.

113 13 är ett alternativ till nödnumret 112, för mindre akuta ärenden, och ett 50-tal operatörer svarar i telefonerna.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns det en artikel med rubriken "Ring 113 13 för svar om coronavirussjukdom covid-19".

– Vi har faktiskt bett dem ändra det till "Sök information själv och kan du inte hitta den så ring 113 13", säger Björn Skoglund.

Det tidigare rekordet i antal samtal till 113 13 på en dag var 1 300 stycken, i samband med skogsbränderna 2018.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons