Annons
Nyheter

Tv-försäljningen boomade under 2020

Tv-försäljarna skrattade hela vägen till banken under pandemiåret 2020, visar branschdata.
Många svenskar passade nämligen på att slänga sina gamla och köpa nya – framför allt stora – för att dämpa tristessen.
Ekonomi • Publicerad 7 januari 2021
Försäljningen av tv-apparater ökade under 2020. Arkivbild.
Försäljningen av tv-apparater ökade under 2020. Arkivbild.Foto: Vegard Grøtt/NTB/TT

Inställda konserter, idrottsevenemang och färre besök på barer och restauranger. Coronapandemin har fått många i Sverige att hålla sig hemma mer än vanligt för att minska risken för smittspridning.

Som en konsekvens av hemmasittandet har elektronikförsäljarna haft ett ovanligt bra år, enligt Elektronikbranschen. Branschorganisationens siffror för 2020 visar på en ökning av försäljningen med 12 procent, räknat i kronor och ören.

Annons

– I början av året såldes det ganska mycket för hemmakontoret, som dataskärmar och webbkameror. Senare under våren började försäljningen av tv-apparater och spelkonsoler ta fart. Folk insåg att de inte bara skulle jobba hemma, utan även roa sig hemma, säger Elektronikbranschens vd Klas Elm.

"Det nya normala"

Försäljningsvärdet av samtliga tv-apparater ökade med 29 procent under 2020. Allra mest ökade försäljningsvärdet av tv-apparater med skärmar på 65 tum och uppåt – kategorin ökade med 50 procent under året.

Elm säger att 65-tumsskärmar har blivit "det nya normala".

– Paneltekniken är så pass bra nu att man kan ha hur stor skärm som helst, det är väggen som sätter gränsen. Dessutom har de kommit ner i pris och blivit möjliga att köpa för gemene man, säger Elm.

Lodrät utveckling

Försäljningsvärdet av spelkonsoler ökade med 18 procent under 2020. Däremot kröp försäljningsvärdet av mobiltelefoner sig fram i lodrät riktning med en nollprocentig utveckling.

– Marknaden har mättats, många har en ny modern telefon. Längden ökar också i hur länge man behåller sina telefoner. Tidigare var det kortare och kortare intervaller, nu har det brutits och man har dem lite längre tid, säger Elm.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons