Annons
Nyheter

Lastbilarna väljer bort Ystad

Nyheter • Publicerad 21 juni 2006

Innan Tyskland, Schweiz, Österrike genomförde sina satellitstyrda vägavgifter på 0,12 euro per kilometer för lastbilar på sina motorvägar så hade Ystad dagligen 150 till 200 lastbilar. Ystad lider nu av smitvägssyndromet och upp emot 600 lastbilar dagligen som dånar genom semesteridyllen.

Men genom regeringens införande av kilometerskatten på lastbilskörning i Sverige från och med 1 oktober 2007 kommer Ystad. På grund av stadens dåliga infrastruktur och kopplingar till andra delar av Sverige, att tappa stora delar av lastbilstrafiken från Polen och Baltikum som företaget Ystad hamn har som underlag för en utbyggnad.

Annons

Enligt kommunens lastbilsvisionärer och hamnöversiktsplaner tror man att lastbilsbehovet kommer att öka med 100 procent de närmaste 5-6 åren. Det är helt grundlösa visioner.

Vi talar om 60-80 oktaniga diesellastbilar från Polen. De mest förorenande lastbilar som finns på svenska vägar. Av Ystads Hamns lastbilstrafik är cirka 5 till 10 procent svenska lastbilar. Självklart finns det även moderna polska lastbilar men det förekommer också stark konkurrens från lastbilsfirmor från baltikum som kan köra för halva polska priset, problemen flyttar bara mer och mer österut. Miljön blir självklart lidande. I dag betalar en lastbil 70 kronor per dag för att utnyttja det svenska europavägnätet. Kör man på mindre vägar är det gratis men eventuella böter på 1200 kronor och dessa utfärdas dagligen i Ystadområdet, enligt trafikpolisen.

I Polen och Sverige finns ännu inga kilometerskatter. Det är nu klart lukrativt och billigare att köra från stora delar av Europa till Sverige och Skandinavien via Polen. Lastbilsförarna kan ju även sova på båtarna och sedan köra vidare. Saknaden av miljökrav i sydsvenska hamnar gör att även fartyg från 1970-talet kan användas. Hamnbolagen i kommunerna samarbetar ytterst lite och sänker sina krav samt hamnavgifter i den brutala konkurrensen. Med införandet av kilometerskatten senast 1 oktober 2007 kan hjälpa denna felvridning. Risken finns att en dramatisk, kanske rent av 70- till 80-procentig nedgång i lastbilstrafiken. Har kommunledningen med detta i riskkalkylerna?

Kommunikatinsminister Ulrika Messing (s) skrev i ett pressmedelande den 21 april 2005 att "Det nya eurovinjettdirektivet ger oss möjlighet att införa effektiva kilometerskatter för tunga lastbilar i Sverige. Ett system som stimulerar användningen av mer miljövänliga lastbilar och samtidigt skapar mer rättvisa konkurrensvillkor mellan svenska och utländska åkare. Vi kan också komma tillrätta med problemet att utländska tunga lastbilar använder mindre "smitvägar" för att slippa betala vägavgift".

Nu gäller STOPP OCH BROMS för Ystad och dess stora lastbilsvisioner. Kommunen vill utvidga hamnen på grunder som saknas och Över 250 insändare och debattartiklar har publicerats i Ystad Allehanda det sista halvåret. Köpta opinionsmätningar visar att av 1003 personer var 234 positiva till en hamnutbyggnad. Enligt kommunens tolkningsmän vill man ha det till en majoritet. 168 miljoner kronor av kommuninvånarnas skattepengar har öronmärkts för en hamnutbyggnad, medan andra områden inom kommunen nästan kräver skattehöjning för att klara sina kostnader. Hamnen ruinerar kommunen istället för att vara kommunens bank.

Men hamnbolagets ordförande Kaj Jönssons (s) uttalande 2006 som ordförande i Hamnstyrelsen var att alla fartyg som anländer Ystad skall vara utrustade med katalysatorer så långt tekniken räcker. Det verkar vara det enda positiva uttalandet för en kraftig miljöförbättring som Ystads invånare förtjänar.

Ystad har byggt en ny friidottsanläggning som ligger 600 meter från tung och miljöfarlig trafik. Där emellan ligger ett utedagis för våra minsta barn. Kommunens har planer att bygga ut hamnen österut och riva stadsdelen Revhusen, samt minska avståndet till friidrottsanläggningen, ute dagis, fotbollsplaner och icke minst vårt underbara Sandskogen.

Ibland kan man fråga sig om man bor i Kina eller Sverige.

Carl Persson

Ystad

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons