Annons
Nyheter

miljöbilar Bra –men hur?

Nyheter • Publicerad 18 november 2008

Vice statsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren vill fasa ut dagens fordonspark som drivs med fossila bränslen till 2025 då de ska bli helt förbjudna. Omställningen ska ske genom ekonomiska incitament. Enligt miljöministern så, att de som släpper ut lite växthusgaser ska få sänkt fordonsskatt, och de som släpper ut nästan inget ska slippa skatt under en femårsperiod. Allt medan bovarna ska få höjd skatt.

Enligt Carlgren behövs det nu ganska små ekonomiska skillnader för att föra över konsumtionen av fordon till miljöbränslen.

Annons

I sak delar jag uppfattningen att vi måste få ner utsläppen av drivhusgaser, att transportsektorn är ett område där krafttag måste ske. Jag delar också uppfattningen att den som bidrar till stora utsläpp genom stora fordon ska betala mer. Vilket de i och för sig redan gör genom större energikonsumtion. Men uppenbart räcker inte detta och det är möjligt att en extra straffskatt på energislukande bilar skulle minska intresset för denna form av fordon. Men i så fall går det nog inte som miljöministern tror, med ganska små ekonomiska skillnader.

Carlgren och Olofsson vill fasa ut de fossila bränslena i fordonsparken till 2025. Det vill säga inom mindre än en 20 års period. Bra! Men hur? Ja, hur det ska gå till ges inte några klara besked. Men våra fordon ska vara miljövänliga. Detta är nonsens, fordon blir aldrig miljövänliga även om de drivs med förnybar energi.

Nu är det inte så enkelt som Olofsson och Carlgren kan få oss att tro. Att det bara är att byta ut de fossila bränslena mot förnybara, i princip biologiska. För även om vi odlade upp alla jordens arealer och lät göra biobränslen på dessa, skulle de inte räcka till för att driva den rika världens fordonspark. Och förresten utöver bränsle till våra bilar har vi behov av mat. Något som fattas i stora delar av världen. Detta innebär att kampen delvis står mellan våra behov av biobränslen och svältande människors behov av mat. Så, köp inte en etanoldriven bil förrän vi kan producera vår egen etanol.

Tyvärr är det så att vi kommer att tvingas använda fossila bränslen även efter 2025. För att dessa bränslen ska räcka längre och minska påverkan på klimatet, måste vi sträva mot allt energisnålare teknik samt minska behovet av transporter. Och det kan inte vara svårt att förstå, att den bil som förbrukar 0,5 liter per mil belastar klimatet med växthusgaser till hälften mot bilen som förbrukar 1 liter per mil. Och givetvis minskar miljöbelastningen om resandet halveras. Det är kanske så, att här finns lösningen även om den tycks göra ont. Så jag menar, ge var och en utsläppsrätter, vilka det kan handlas med, men som inte kan överskridas. För hur jag än vänder på det hela så handlar det om att jorden, vårt hem, inte kan tillfredställa alla våra behov. Och vi är många som bor här, en del av oss önskar energi för ett obegränsat resande medan andra har behov av mat. Det är fel att göra denna problematik till en individuell fråga. Det handlar om politik.

Torbjörn Thorsson är fd kommunalråd (s) i Skurup

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons