Annons
Nyheter

Vi väntar på svar om hamnen

Nyheter • Publicerad 30 januari 2006

Ystads kommunalråd Kent Mårtensson (s) klagar över att det är svårt att kommunicera och svara på frågor från "Undrande" i ett inlägg häromdagen, när han inte vet vem signaturen representerar.

Nu är det så att det i Sverige än så länge är både tillåtet och accepterat att framföra sina synpunkter utan att uppge namn och personnummer. Om Mårtensson har problem med detta finns det sedan flera månader tillbaka signerade artiklar med möjlighet att kommunicera. Obesvarade artiklar med frågor från till exempel Kerstin Aleryd, Ulf Henningson, Eva Hörberg, Lars Fritzell, E Persson, Peter Keusen, Lars-Henric Ottosson, Sigun Rix och Torbjörn Rix, som alla väntar på svar. Det är bara att sätta igång, men hänvisa inte till att miljöprövningen säkert löser alla problem, som utbyggnaden kommer att ställa till med. Koloniägarna i östra koloniområdet, scouterna på regementet, frisksportarna i motionsområdet och stugägarna i Sandskogen har ingen glädje av att en miljöprövning så småningom fastställer ett antal gränsvärden, när utbyggnaden raserar de fysiska grundförutsättningarna .

Annons

Mätningarna av luftkvalitén kommer enligt Mårtensson att ge alla oroliga svar på huruvida vi har en bra eller dålig miljö i Ystad. Detta är ju genialt. Då kommer alla vi som känner obehag av färjeutsläppen att veta om vi måste gå till lasarettet och låta operera våra näsor. För det är ju dom det är fel på- inte på färjornas avgasutsläpp.

I en artikel i YA den 9/6 2005 säger Mårtensson på tal om trafikproblemen i Dragongatan att han inte riktigt kan se att det skulle vara aktuellt med en ny led de närmaste åren. Han tror att det räcker med Dragongatan fram till år 2020, om man bygger en tunnel från Dragongatan i det gamla industrispåret och under Österleden. Kostnaden uppskattas till 93 miljoner. Varför byggde man i så fall inte tunneln med en gång i stället för att kasta ut 30 miljoner på Finarondellen?

En fördubblad trafik skall alltså i Mårtenssons vision fortsätta att gå på Dragongatan, trots att den inte är godtagbar för transporter med farligt gods. Tänker kommunen lösa in de 25 fastigheterna som ligger inom riskzonen och riva de 11 som ligger på mark, som inte får vara bebyggd?

Vad tror Mårtensson händer efter 2020? Skall man först satsa 93 miljoner på en tunnel för att 10 år senare ändå tvingas göra det man skulle gjort från början- det vill säga. bygga en ny led öster om Dragongatan? Skall det satsas över en halv miljard på en hamnutbyggnad bör man tänka längre än näsan räcker.

Lars Börjesson och Thomas Lantz visar åtminstone en realistisk syn i samma artikel. Den enda lösningen enligt Börjesson är att lägga en ringväg öster om regementet och bygga ljudvallar. Lantz tror också på detta alternativ i kombination med en tunnel under Österleden och järnvägen. Men det innebär inte att man hugger ner hela Sandskogen, som vissa tycks tro, säger han tröstande. Så bra då, men vad har befolkningen för glädje av att träden står kvar om miljön blir så förstörd att det inte är någon glädje med att vistas där.

Ulf Henningson

före detta planarkitekt och stadsarkitekt, Ystad.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons