Annons
Nyheter

Så reser vi i framtiden

Trots växande klimathot och tydliga varningsklockor ökar flygresorna som aldrig förr. Hur man ska få stopp på de skenande utsläppen från resebranschen är en fråga om vinstintressen. Men miljöexperternas lösning är stenhård: glöm flyget och satsa på närturismen i stället.
Nyheter • Publicerad 18 november 2009
Bilder: Andreas Strömberg och Lars Sundström
Bilder: Andreas Strömberg och Lars SundströmFoto: 

Det är miljön och klimatförändringarna som står i fokus i höst när Sverige är ordförande för FN:s klimattoppmöte den 7-18 december. Då ska världens länder enas om utsläppsbegränsningar efter 2012.

Men uppgiften ser ut att bli tuff. Mellan åren 2005 och 2008 ökade antalet resenärer till Europa från Sverige med nästan en femtedel, och till den övriga världen med en dryg tredjedel. Och som bekant är det inte bara svenskar som gillar att packa väskorna och dra i väg på äventyr. Enligt världsturismorganisationen UNWTO kommer resandet i världen nästan att fördubblas till år 2020, främst från Kina och Indien. Enligt transportforskaren professor Stefan Gössling beräknas världsturismens utsläpp av växthusgaser öka med 150 procent till år 2035. En ofattbar siffra som manar till åtgärder, och kanske också förändrade resetrender i framtiden. Alltfler miljöexperter ifrågasätter nämligen det så kallade nöjesresandet, vistelser som sällan leder till vare sig möten över kulturgränserna eller djupare insikter om andra länder. All-inclusive-hotellen, vars popularitet bara växer, är ett exempel.

Annons

Resenärerna måste helt enkelt vänja sig vid att semestra i Sverige eller i det europeiska närområdet, menar den oberoende experten och miljöforskaren Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience centre.

- Skulle resebranschen mena allvar med sitt framtidsengagemang skulle de i framtiden kunna tjäna stora pengar på tågpaket till exempel, eller boenden på lantgårdar i Europa, segel- och kanotveckor i skärgårdar, äventyr och trekking i fjällen eller Spa-resor med buss, och så vidare, säger han. En del av flygbolagen marknadför sig i dag som klimatsmarta. Författaren och resejournalisten Anders Mathlein är dock kritisk till vad han kallar hyckleriet inom resebranschen och politikernas brist på moral och ansvar.

- Det är groteskt att det inte redan är mycket billigare att åka tåg än att flyga. För att bli trovärdiga borde reseföretagen erkänna att de är enorma klimatbovar och i stället satsa på miljövänliga resor - precis som de ekologiska äggproducenterna som slutade föda upp kycklingar under tortyrliknande former, säger han och fortsätter:

- Man silar mygg och sväljer kameler. Vi återvinner mjölkkartonger och glasflaskor, klimatkompenserar och känner oss duktiga för det - men flyger dagen efter på semester till Kanarieöarna. EU ska nu införliva flygen i handeln med utsläppsrätter från 2012, vilket medför att flygresorna blir dyrare. En semesterresa med flyg flera gånger om året kan därmed bli en omöjlighet för gemene man i framtiden.

Men än så länge är nöjesturismen på frammarsch. Ett dåligt samvete kan ju enkelt dövas med några tior till ett vindkraftverk i Indien eller planteringen av ett nytt träd i Afrika.

- Möjligheten att klimatkompensera tar udden av kriskänslan och fördröjer en omställning som borde vara i full gång. I stället ökar flygandet och utsläppen kraftigt utan att matchas av tekniska framsteg, säger Johan Erlandsson, teknologie licentiat i miljösystemanalys och tillägger:

- Argumentet att flygturism är bra för fattiga länder bleknar när man vet att de kraftigaste klimatförändringarna drabbar de fattiga länderna först.

Andreas Strömberg/TT Spektra
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons