Annons
Ronneby

”Alla vill vara med och flyga julgran”

Det är årets roligaste arbetsdag för stridspiloterna på F17.
Men också en av de allra mest fysiskt krävande.
Stunden har kommit för årets julgransflygning.
Kallinge • Publicerad 11 december 2018 • Uppdaterad 12 december 2018
Michael ”Luvan” Lundquist har gjort 30 år inom flygvapnet. Den största formationsflygning han gjort var vid en flygdag i Ängelholm 1994 då 28 flygplan formade en stor drake.
Michael ”Luvan” Lundquist har gjort 30 år inom flygvapnet. Den största formationsflygning han gjort var vid en flygdag i Ängelholm 1994 då 28 flygplan formade en stor drake.Foto: Marcus Palmgren

– Alla vill vara med och flyga julgran, säger Michael Lundquist, flygchef på Blekinge flygflottilj.

Passande nog så går F17:s flygchef under smeknamnet ”Luvan”. I år ska Michael inte vara med i uppvisningen själv, men han har ett 15-tal stora formationsflygningar bakom sig under sina 30 år i flygvapnet.

Annons

– Vi siktar på 14 plan i år. Nu börjar det närma sig jul och vissa har gått på ledighet. Men är vi 14 piloter blir det 14 plan. Det är ingen som säger nej till att vara med.

Här saknas innehåll

Nu finns det förstås en stor brasklapp. Allt hänger så klart på vilka väderförhållanden som gäller på onsdagen och i skrivande stund säger prognosen molnigt väder. Flygskolan Malmens flygningar över Stockholm, Uppsala och Östergötland som var planerade till tisdagen ställdes in på grund av dåligt väder.

– Vi vill ha 600 meters molnbas, alltså 600 meter mellan molnen och marken. Sen ska det vara fem kilometer sikt. Vi får titta vad meteorologen säger på morgonen. Vi kan inte flyga lägre än 300 meter med ett så stort förband, säger Lundquist.

F17:s julgran, som de ser ut från marken. Den här granen innehöll elva plan.
F17:s julgran, som de ser ut från marken. Den här granen innehöll elva plan.Foto: Privat

Flygflottiljens julgran är ett synnerligen uppskattat inslag hos allmänheten och planeringen med rutt och tidsplan har pågått så smått på F17 i en veckas tid. För de deltagande piloterna är den här typen av formationsflygning ett rejält test, både fysiskt och psykiskt.

– Normalt sett flyger vi kanske fem-tio minuter i den här typen av formation. Nu ska vi göra det i en och en halv timme. Man sitter med huvudet lite vinklat för att hålla koll på de andra planen och på så sätt hålla formationen. Men visst, när vi flyger över rena skogsparti släpper vi mallen lite.

Var i kroppen känns anspänningen?

– Nacken och axlarna. Och så krävs det lite pannben.

För att planen ska synas ordentligt från marken flyger man med landställen ute för att ha lamporna tända. Därför går färden förhållandevis ”långsamt”, i 550 kilometer i timmen.

– Det är inte att jämföra med krypkörning med bil. Men man kan likna det vid landsvägskörning.

Är det här bara för att visa upp sig för allmänheten, eller har ni någon praktisk nytta av julgransflygningen?

Annons

– Om vi pratar i termer om att bli en bättre stridspilot, så nej. Men att visa upp sig för allmänheten är också en del av jobbet. Därför ser vi alltid till att ha med oss några yngre piloter för att föra med sig erfarenheten till nästa generation.

Den mest utmanande ”granrollen” är den rakt bakom ett annat plan.

– De positionerna är svårare att hålla. Och ju längre ut i förbandet du kommer desto svårare blir det.

Har du varit med om någon sned julgran?

– Nej, det ser vi alltid till att fixa till.

Stämmer ryktet att ni flyger i tomteluvor?

– Ni får titta riktigt noga från marken så kanske ni ser.

Christoffer RobertssonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons