Butik betalar kund för resekostnader
I juli 2005 köpte Stora Herrestadbon Olga Kowalik en barnvagn i butiken Liten Tilda i Kivik. När vagnen började användas upptäcktes flera fel, bland annat höll suffletten sig inte uppe och hjulen lossnade.
Efter misslyckade reparationsförsök ersattes den trasiga vagnen med en ny. Men denna fungerade inte heller som den skulle. – Det har varit hur många turer som helst. Till slut hade vi haft tre vagnar i rad som varit sönder. Då bestämde vi oss för att vi ville upphäva köpet helt och hållet, säger Olga Kowalik.
Liten Tildas ägare håller inte med om att vagnarna har varit undermåliga.
– Det enda felet på den senaste vagnen är ett hjul som lossnat. Jag har erbjudit en reaparation men det har kunden inte varit intresserad av, säger hon.
Allmänna reklamationsrätten går på Annika Stjärnströms linje och bifaller inte ett upphävande av köpet. Olga Kowalik vill också ha reseersättning för fyra resor till Liten Tilda, men Allmänna reklamationsnämnden anser att bara två av dessa hade kunnat undvikas. Olga Kowalik rekommenderas därför få en ersättning på 324 kronor.
– Jag tycker det är en rimlig rekommendation som jag tänker följa. Kunden har redan kompenserats när hon fått en barnvagn till ett högre värde än den hon köpte från början.
Men Olga Kowalik är inte nöjd.
– Jag tycker inte att ersättningen motsvarar all de problem vi haft med Liten Tilda. Men ord står som vanligt mot ord.
Rebecka Sjöberg