Annons

En skånsk förebild

Enligt läroplanen ska förskolan medvetet arbeta med genus, matte, språk och motorik. Hur förskolan i Sankt Olof arbetar har pedagoger i hela Skåne fått se.
Simrishamn • Publicerad 20 november 2008
Alexandra Johansson (till vänster) leker gärna med riddarborgen och uppmuntras av personalen. Ibland leker hon även med bilar. Max Löfgren (till höger) tittar till hönsen som bor på hans dagis där miljö och djur är en viktig del av verksamheten. Bilder: Emma Lawesson
Alexandra Johansson (till vänster) leker gärna med riddarborgen och uppmuntras av personalen. Ibland leker hon även med bilar. Max Löfgren (till höger) tittar till hönsen som bor på hans dagis där miljö och djur är en viktig del av verksamheten. Bilder: Emma LawessonFoto: 

Härom veckan var det en skolmässa i Malmö. På plats fanns personalen vid förskolan i Sankt Olof för att representera Simrishamn och sprida sitt sätt att arbeta.

Sedan hösten 2007 arbetar de medvetet med begreppen i vardagen med barnen. Tre förskolepedagoger har gått en processledarutbildning och ska under två år sprida sina kunskaper till kollegor i kommunen. De tre processledarna driver var sitt lärlag. Irene Persson kring begreppet matematik, Åke Nilsson kring genus och Malin Lövengren om språk och motorik.

Annons

- När det gäller matematiken handlar det om att barnen ska vara bättre förberedda när de börjar skolan. Ha ett matematiskt tänkande, förklarar Irene Persson.

Hur gör man det med barn mellan 1 och 5 år?

- Vi sorterar. I färger och storlekar. Pratar om större och mindre. Och så löser vi problem, säger Irene Persson.

En lektion i problemlösning kan uppstå i vardagliga situationer. I vilken lek som helst.

- Då stimulerar vi barnen att finna en lösning.

Språk och motorik tränas på samma sätt. I leken och vardagen.

- Man kan skriva sitt namn med kaplastavar. Man kan öva sin munmotorik genom att blåsa bubblor. Man kan ha motoriska hinderbanor, rabblar Irene.

Även genus är ett begrepp som ständigt är närvarande.

- Flickor och pojkar ska ha samma möjlighet att prova saker. De handlar inte om att göra pojkar till flickor, men att ge dem chansen att väva och klä ut sig. Samtidigt som flickor ska få klättra i träd och leka med bilar. Personalen märker redan en skillnad på barnen i gruppen. 5-åriga Alexandra Johanssons svar på vad hon helst gör på dagis är ett tydligt tecken.

- Leka med riddarborgen. Det är kul. Jag leker med bilar också ibland, säger hon.

Annons

Förskolan i Sankt Olof är speciell även på andra sätt. Det mesta av maten som äts är ekologisk och i trädgården har man egna djur. Hönorna sköter barnen själva, med hjälp av sina föräldrar under helger och lov, och av äggen lagas mat i köket.

- Vi hade en kanin också. Ninis, berättar Alexandra Johansson.

- Men hon dog. Vi begravde henne.

Barnen älskar sina djur, men personalens tanke har en djupare dimension.

- Umgänget med djur tränar barnens empatiska förmåga, säger Irene. Även miljön är viktig på förskolan. Barnen får hjälpa till att sköta komposten och använda jorden för att plantera potatis som man sedan äter tillsammans. Allt för att barnen ska se kretsloppet.

Utställningen om hur man jobbar visas även i Simrishamn. Mellan den 9 december och 9 januari på biblioteket i Simrishamn.

Emma Lawesson emma.lawesson@allehandasyd.se
Emma Lawesson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons