Förstärkt elevhälsa skapar trygghet
– Satsningen på elevhälsan gör att lärarna kan ägna sig åt det de ska - undervisning, säger Pia Svensson som är mäkta stolt över det nya arbetssättet på skolan.
Satsningen hyllas av medarbetarna i teamet som dagligen finns närvarande bland eleverna.
– I och med att vi jobbar så nära tillsammans med lärarna lär vi också känna alla elever. Det är mycket positivt, konstaterar Rebecka Hagerfors, socialpedagog.
Socionomen Jörgen Mårtensson håller med.
– Vi får en direktkontakt med alla elever och vi är fler vuxna ögon som ser dem. Att vi finns mitt bland eleverna gör också att vi kan agera fort om någonting händer, säger han.
Att elevhälsan består av så många olika kompetenser är en stor fördel.
– Vi kompletterar varandra och ser på situationerna som uppstår med olika ögon, säger Eva Ribbing Blohmé som är specialpedagog.
I de fall elever behöver extra stöttning så är skolans elevteam i nära kontakt med den centrala elevhälsan och kan snabbt koppla in rätt hjälp.
Liksom lärarna beskriver medarbetarna i elevhälsan hur viktig känslan av samhörighet är.
– Det är en drömsituation. Man är liksom inte ensam i sin roll utan har många kollegor att prata med, säger Rebecka Hagerfors.