Annons

Full gas hos Buss Perssons

Ett bussbolag måste både kunna gasa och bromsa. Just nu är det plattan i mattan för Buss Perssons i Hammenhög.
Simrishamn • Publicerad 2 juni 2006
Maria Eldh Kjellsson och Joakim Kjellssons företag Buss Persson vann striden om skolskjutsarna. Bild: Thorsten Persson
Maria Eldh Kjellsson och Joakim Kjellssons företag Buss Persson vann striden om skolskjutsarna. Bild: Thorsten PerssonFoto: 

Efter en vända i länsrätten stod det klart att Hammenhögs bussbolag är en av vinnarna i upphandlingen av skolskjutsar i kommunen.

– Klart att det är kul, säger Maria Eldh-Kjellsson som sedan 2000 driver Buss Persson i Hammenhög AB tillsammans med sin man Joakim Kjellsson.

Annons

Året var 1922 när familjeföretaget föddes och de första gröna bussarna började rulla på Österlen.

När paret Kjellsson tog över vann företaget ny trafik och expanderade. Så kom 2003 då bolaget förlorade den linjetrafk man kört sedan tidernas begynnelse. 10 av de 25 anställda fick sluta och av vagnparken på 18 bussar kunde bara 10 behållas.

Nya jaktmarker hittades i paketresor och skolskjutsar. De senaste åren har Buss Perssons kört skolbarn till och från skolorna i Gladsax och Östra Vemmerlöv. Sedan skolorna stängdes har samma barn bussats till Korsavad respektive Sankt Olof.

Redan nu ansvarar bussbolaget också för skolskjutsarna till Gärsnäs och Hammenhögs skolor som underentreprenör till Connex. Därtill har man avtal med Tomelilla kommun om skolskjutsarna till Odenslundsskolan och Kastanjeskolan.

Den nyvunna upphandlingen rör barnen i Skillinge och Borrby skolor samt alla resurscentrums elever.

En ny buss har införskaffats till skolbarnen och fyra handikappanpassade småbussar till barnen vid resurscentrum, som består av bland annat särskolan.

Fem bussar för cirka fem miljoner kronor och nyanställning av fyra chaufförer. Detta bara något år efter den stora nerdragningen.

– Jo, visst är det ryckigt. Men nu vet vi vad som gäller under de sex år kontraktet gäller. Längre perspektiv än så kan man inte ha, säger Joakim Kjellsson. Det nya avtalet med kommunen innebär krav på både alkolås och säkerhetsbälten på alla platser i bussen. Joakim Kjellsson har absolut ingenting emot detta, men menar ändå att skaderisken för skolbarnen är större utanför bussen än i den.

– Den stora säkerhetsrisken finns när barnen går till och från busshållplatsen, säger Joakim Kjellsson.

Hans syn på att kommunfullmäktige inte antog de nya skolskjutsreglerna är därför tveeggad.

Annons

– De nya reglerna skulle innebära längre restid för en del elever. Men å andra sidan hade säkerheten gynnats.

Ännu har han inte börjat planera turerna till hösten, men ser ändå en fara i att chaufförerna får köra snabbare för att hinna fram i tid om inte restiden tillåts bli längre. Det finns också en risk i att barnen får längre väg till sin busshållplats.

Emma Lawesson

a Striden om skolskjutsarna

n Först antog kommunen anbudet från Kiviks Taxi för samtliga skolskjutsar i kommunen.

n Tilldelningsbeslutet överklagades av Buss Persson i Hammenhög AB eftersom upphandlingens vinnare inte lämnat in korrekta handlingar.

n Länsrätten gav Buss Persson rätt.

n En ny utvärdering av anbuden gjordes som ledde till att Buss Persson och Kiviks Buss får dela på transporterna.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons