Annons

Känd räddningskryssare såld

Från fiskeläget Skillinge till hansestaden Lübeck. Den resan görs i dagarna med förra räddningskryssaren Wilhelm R Lundgren, som Sjöräddningssällskapet sålt till ett tyskt par för 1,6 miljon kronor.
Simrishamn • Publicerad 5 november 2002
Hein Raht och Bettina Andreasson-Lejon och Rainer Schiemann. Bild: Pontus Persson
Hein Raht och Bettina Andreasson-Lejon och Rainer Schiemann. Bild: Pontus PerssonFoto: 

- Det är en epok som går i graven, med tanke på att båten varit med oss i 45 år, säger Rolf Westerström, VD för Sjöräddningssällskapet i Göteborg. Denna trio från Lübeck lämnar i dagarna Skillinge med Meridian (före detta Wilhelm R Lundgren), från vänster Hein Raht samt ägarna Bettina Andreasson-Lejon och Rainer Schiemann. Bild: Pontus Persson Båten har köpts av Rainer Schiemann och Bettina Andreasson- Lejon, som sedan femton år tillbaks bor på en stor segelbåt i Lübeck. Paret har sin kajplats cirka tio sjömil från Travemünde. - Tidigare har vi seglat över Nordatlanten och gjort privata strandhugg i den karibiska övärlden och Venezuela. Men nu ska vi gå för motor istället, vilket är lättare, säger Rainer Schiemann. Han tycker att den gamla räddningskryssaren är i ganska gott skick. - Vi har haft god hjälp av Sjöräddningssällskapet och varvet här i Skillinge med praktiska frågor, betonar Schiemann och nämner att elsystemet och pumparna har setts över. - När vi kommer hem ska vi modernisera båten, och bygga om henne interiört så att vi får bättre plats. De nya ägarna planerar att på sikt åka till Nordkap och Svalbard samt gå via Brasilien och Kap Horn till Antarktis. Båten har följaktligen döpts om till det passande namnet Meridian. Wilhelm R Lundgren (döpt efter grundaren av Rederi AB Transatlantic) byggdes av överskott från Krigsförsäkringsnämnden. Pengarna anslogs av riksdagen 1956. Hon byggdes i stål vid Djurgårdsvarvet i Stockholm 1957, då Sjöräddningssällskapet firade 50-årsjubileum. Kryssaren placerades på Rörö i Göteborgs norra skärgård, där hon tjänstgjorde fram till 1970. Därefter placerades hon på Möja i Stockholms yttre skärgård och på Hasslö i Karlskrona skärgård. Efter en ombyggnad vid Djupviks varv på Tjörn 1981-82 stationerades hon i Simrishamn. Men nu har Wilhelm R Lundgren ersatts av den snabbgående räddningskryssaren Gad Rausing i Skillinge. Wilhelm R Lundgren är 21,6 meter lång, 6 meter bred och har ett djupgående på 2,8 meter. Båtens deplacement är 90 ton. Hon loggar 11 knop, vilket gör att resan Skillinge - Lübeck tar 15-20 timmar, beroende på väder och vind.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons