Kärleksbron i Vik vandaliserad
– Jag mötte fiskaren i Vik, som sa: Vad har hänt med bron? När jag kom hit såg jag att hela bron var förstörd. Det är mycket aggressivitet här, det måste vara kombinationen öl och tonår som gjort detta, säger Peter Öhman.
Nästan varje dag sedan 1995 har han vandrat kuststräckan mellan Vik och Baskemölla. Efter några år växte idén fram till det som kom att bli Kärleksbron. Med hjälp av tunga almstockar från närmaste ås inåt land byggde Peter Öhman, från hösten 2002 till sommaren 2003, det verk som han kallat Kärleksbron.
– Det är en kärleksbro som handlar om försoning, säger Peter Öhman. Den blev så vacker med åren när den sjönk stilla mot marken, det blev poesi av det.
Kritik i början
Det tycker uppenbarligen inte de okända gärningsmän som någon gång under de senaste dagarna demolerat verket.
Konstruktionen möttes i början av viss kritik och anmäldes av länsstyrelsen två gånger, där utredningarna sedan lades ned utan åtgärd. Andra kritiska röster tystnade allt eftersom. Med åren har istället skulpturen figurerat i allt från turistbroschyrer till tidningsreportage och officiella informationstavlor.
Byggt till en kvinna
– Det roliga är att den har mötts av sådan värme av befolkningen. Jag tror det är för att det inte finns något pretentiöst i detta, det är ingen konceptuell konst, bara byggt till en kvinna efter en kärlekshistoria.
Själva utförandet ansluter till det utforskande av konstens gränser som Öhman alltjämt fortsätter med.
– Jag har velat testa vad man kan göra i marginalen, både med Kärleksbron och när jag startade Tångdala lönnkrog. Det handlar i grunden om frihet.
Nu när några andra tagit sig friheten att förstöra verket funderar Peter Öhman på framtiden för Hoppet & Seglet, de två återstående delarna i verket.
– Jag har lagt hundratals timmar här genom åren för att jag tyckte det var roligt. Efter 15 år känner jag att jag möjligen kan bygga upp det igen om någon sponsrar mig, annars eldar jag nog upp det. Men jag vet inte, har jag ens upphovsrätt, eller?