Annons

Köpmän vill ha tropiskt bad

Nästa vecka ska en arbetsgrupp från Simrishamn besöka Lalandia, det tropiska badlandet utanför danska färjeläget Rödby.
Simrishamn • Publicerad 11 januari 2006
"Vi måste satsa på det vi är bra på", säger företagaren Thomas Dahl, ordförande i Simrishamns köpmannaförening, och framhåller turismens betydelse. Turismen i kommunen omsätter cirka 600 miljoner kronor per år. bild: thorsten persson
"Vi måste satsa på det vi är bra på", säger företagaren Thomas Dahl, ordförande i Simrishamns köpmannaförening, och framhåller turismens betydelse. Turismen i kommunen omsätter cirka 600 miljoner kronor per år. bild: thorsten perssonFoto: 

Lalandia har 200 anställda, omsätter 100 miljoner kronor och lever året runt. Kommunen skulle behöva en sådan attraktion, inte minst för barnfamiljerna, säger Thomas Dahl, ordförande i Simrishamns köpmannaförening.

I höstas träffade han kommunstyrelsens arbetsutskott, som inser att det behövs satsningar. Därför tillsattes en arbetsgrupp med folk från kommunen och näringslivet. – Det är brist på attraktioner i kommunen. Det räcker inte att visa Kungagraven i Kivik, Glimmingehus och några museer, anser Dahl.

Annons

Han framhåller turismens betydelse för Simrishamns kommun. Turismen omsätter cirka 600 miljoner kronor per år, vilket motsvarar sex års omsättning för Brunnshallen.

Turismen ger kommunen intäkter på 45 miljoner men kommunen lägger endast 2,3 miljoner på turistbyrån.

– Det är alldeles för lite, hävdar Thomas Dahl, som tycker att cirka 20 procent av intäkterna borde återinvesteras varje år. – Satsa på Simrishamn som turiststad och kulturstad, uppmanar Dahl, som anser att kommunen bör ta initiativ till nya attraktioner.

– Det gäller också att stödja och utveckla förslag till privata satsningar.

Enligt Thomas Dahl känner nämligen flera köpmän oro för Simrishamns framtid.

Flera butiker har gått kräftgång under 2004 och 2005, då omsättningen minskade med 8-10 procent per år. Så kan det inte fortsätta!

Däremot har utvecklingen varit positiv för de större klädbutikerna i stan. Thomas Dahl har en lång lista på hur turistnäringen kan utvecklas. Här några förslag, utöver ett tropiskt badland:

* Kulturcentrum och hotell i Skeppet.

* Bryggor med aktiviteter, typ Brighton.

* Fler bostäder med havskontakt.

Annons

* Flera små specialmuseer, såsom Frasses musikmuseum. – Dagens företagare kräver snabba beslut. Därför är det viktigt att politiker och tjänstemän lyssnar på signalerna från näringslivet, påpekar Thomas Dahl.

Pontus Persson

0414-289 95

pontus.persson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons