Lugnt och tryggt efter omorganisation
Korsavadsskolans 450 högstadieelever är indelade i olika hemvister. Hittills har hemvisterna bestått av elever från såväl sjuan som åttan och nian. Efter en omorganisation är hemvisterna nu åldershomogena.
När alla 145 sjuorna kom till sin hemvist vid skolstarten började en febril aktivitet som skulle mynna i de sex klasser som nu skapats.
– Vi har lagt ner ett enormt arbete på att skapa klasserna, säger Anders Lindh, en av lärarna i hemvisten.
Under två veckor har all personal i hemvisten arbetat med eleverna i olika konstellationer i syfte att finna optimala grupper. De har haft gruppövningar, lektioner, men också studerat eleverna under raster och andra aktiviteter.
– Vi har tänkt på hur eleverna skulle kunna kombineras för att nå maximal studiero.
Även elevernas tidigare lärare har varit involverade.
– Överlämningen från tidigare lärare är viktig, men det är viktigt att inte bara lyssna på den. Vi vill liksom inte ta över stämplar som eleverna kan ha haft tidigare, säger Johanna Söderberg.
Det intensiva arbetet med klassindelningen har gjort att all personal i hemvisten lärt känna alla elever.
– De har liksom blivit våra sjuor allihopa och eftersom vi känner alla ser vi alla, säger Karin Larsson.
Arbetet har också lett till att personalen i hemvisten kommit varandra närmare.
– Vi är så tighta och tänker likadant att eleverna kan vända sig till vem som helst och få samma svar, säger Anders Lindh.
Samhörigheten stärker pedagogernas självkänsla.
– Jag går till jobbet med en tryggare magkänsla och en helt annan säkerhet i dag. Någonting har hänt med vår självsäkerhet, säger Gustav Brandt.
Hans beskrivning får hela arbetslaget att humma instämmande.
– Jag har varit lärare i 14 år och aldrig varit med om en så här positiv organisation, säger Johanna Söderberg.
Målet med omorganisationen är att eleverna i ännu högre grad ska kunna nå sina mål.
– Trygghet leder till ökad måluppfyllelse. Jag tror vi har satt en organisation som på sikt kommer att bli väldigt bra, säger Pia Svensson.