Oklart om bettransporter i Simrishamn
Vad det får för betydelse för Simrishamns hamns del är oklart, men innehållet i det nya avtalet mellan Danisco och betodlarna resulterar i att gotlandsbönderna är tvingade att ytterligare pressa fraktkostnaderna. - Vi har haft ett gott samarbete med Simrishamn och ser väl ingen större anledning i att försämra dessa. Men givetvis är det en ekonomisk fråga. Vi måste se noga på både hamnavgifter och annat för att få så låg fraktkostnad som möjligt, säger Roland Rodebjer, ordförande för Gotlands Betodlarförening. Det nya avtalet blev klart i går och innebär att transportbolaget Gotlandsbetor AB helt övergår i betodlarnas ägo. Tidigare har Danisco varit delägare men drar sig nu alltså ur. - För odlarnas del innebär det konkret att vi får ta hela fraktkostnaden själva, säger Roland Rodebjer som ändå är nöjd med ett avtal som han tror kan skapa en god grund för fortsatt betodling på Gotland. I den nya avtalet har Danisco förbundit sig att bidra med vissa investeringar och att under tre år stå för administrationskostnader. Bolaget ska också sitta med i en gemensam Gotlandskommitté som ska detaljutforma ett förnyat, mer rationellt och kostnadseffektivt koncept för nästa kampanjs transporter. Avtalet om betmottagning i Simrishamns hamn går ut vid halvårsskiftet. Den 1 mars ska en ny styrelse ta över Gotlandsbetor AB och det är denna som ska sköta upphandlingar och förhandlingar. - Givetvis kommer det också att föras samtal med representanter för Simrishamn, säger Roland Rodebjer.