Annons

Över 50 kontakter knöts med lokala näringslivet

En nätverksträff har hållits mellan skola och företag på Hotell Svea i Simrishamn. Syftet var att se vilka möjligheter det finns att samverka utifrån metoden Gränslösa klassrum.
Simrishamn • Publicerad 28 november 2008
"Vi kör igång ett ökat utbyte med företagen under vårterminen", säger Sara Olsson, studie- och yrkesvägledare på Korsavad. Bild: Anette Sjöstrand
"Vi kör igång ett ökat utbyte med företagen under vårterminen", säger Sara Olsson, studie- och yrkesvägledare på Korsavad. Bild: Anette SjöstrandFoto: 

- Vi har fått ett positivt gensvar från såväl lärare som företagare, säger Sara Olsson, studie- och yrkesvägledare på Korsavadsskolan, skolenhet centrum.

Det knöts totalt 53 kontakter mellan deltagarna. En av dem var Ewa Basilewsky, som driver Caribbean resor i Simrishamn.

Annons

- Jag tycker att det är ett utmärkt initiativ. Att ha nior på praktik en eller ett par veckor är inte lika lätt som att ha gymnasieelever, säger Ewa.

Hon anser att det inte är så lätt att hitta riktiga arbetsuppgifter under en praktiktid. Då är det bättre att få besök av några elever någon timme.

Därför välkomnar hon det ökade utbyte som startar under vårterminen. Metoden ersätter inte den traditionella praon, utan är ett viktigt komplement och ett sätt att bidra för de företag som inte har möjlighet att ta emot praoelever.

Gränslösa klassrum innebär att tre-fyra elever går ut till lokala företag där de får lösa uppgifter. Dessa tar avstamp i de olika skolämnena och som läraren och kontaktpersonen bestämt tillsammans.

- Om procenträkning står på schemat kan eleverna till exempel besöka en lånehandläggare på en bank, där de får prova att räkna räntor och göra lånekalkyler, säger Sara Olsson. Metoden gör att skolungdomarna skapar kontakter med det lokala näringslivet.

Viktigt är också att eleverna får se hur skolans ämnen omsätts i yrkeslivet.

Tanken är inte bara att utveckla, utan även etablera och behålla de kreativa krafterna i regionen.

- Samtidigt, menar Sara Olsson, får företagen en möjlighet att visa upp sig och öka kännedomen om sin bransch.

Nyttan av samarbetet är uppenbar, såväl för skolan som för företagen.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons