Annons

Postnord vägrar att dela ut deras post

Från och med den 2 maj tänker Postnord inte dela ut någon post på Backgatan 25 och Storgatan 54. Orsak: brevinkasten är för tröga. I stället hänvisas de boende till företagets lokaler på industriområdet. I trapphusen växer nu ilskan.
Simrishamn • Publicerad 11 april 2017
Grazyna Svensson och Solvig Lundberg är två av de hyresgäster som upprörs över Postnords agerande. Foto: Torun Börtz
Grazyna Svensson och Solvig Lundberg är två av de hyresgäster som upprörs över Postnords agerande. Foto: Torun Börtz

86-åriga Solvig Lundberg är bestämd.

– Jag tänker inte gå dit. De får komma hit med posten.

Annons

Det var i förra veckan som lappen från Postnord damp ner i hyresgästernas brevlådor.

– När jag läste den undrade jag om det var ett aprilskämt, säger Maj Lövall.

Vi ses hemma hos de båda damernas granne Grazyna Svensson. De och deras andra grannar är upprörda över beskedet som Postnord gett dem. Från och med den 2 maj kommer företaget inte att dela ut någon post i brevlådorna. Skälet är att brevinkasten inte uppfyller företagets krav.

De boende hänvisas i stället till Postnords lokaler på Lästgatan. Där kan de, mot uppvisande av legitimation, hämta sin post klockan 8-10 och klockan 15-18.

– De inkräktar ju på ens privatliv, när man blir tvungen att styra om hela sitt liv för att hämta posten, fortsätter Maj Lövall.

Grazyna Svensson skakar på huvudet.

– Deras krav är idiotiska. Det skulle ju innebära att Simrishamnsbostäder skulle tvingas att byta alla dörrar. Ingen har klagat på 65 år. Och det blir vi kunder som hamnar i kläm.

Två synpunkter har Postnord haft på trapphusen i de båda fastigheterna. Dels har man ansett att belysningen är otillfredsställande, dels att brevinkasten är för tröga.

– Vi kräver inte att dörrarna ska vara utbytta till den andre maj . Det vi vill är att få en handlingsplan på hur och när man tänker byta ut brevinkasten, säger Michael Frithiof, produktionschef på Postnord i Simrishamn.

Han förklarar att företaget på senare tid börjat se överbrevbärarnas arbetsmiljö ute på fältet.

Annons

– Det här är en arbetsmiljöbelastning och jag har ett ansvar för mina anställda. Därför vill vi ha en dialog med Simrishamnsbostäder och det har vi inte fått. Men vi hoppas det ska lösa sig på bästa sätt.

Simrishamnsbostäders vd Per-Olof Järvegren döljer dock inte sin irritation.

– Vi har haft möte med Postnord och vi har fixat belysningen. Dörrarna ska kanske bytas ut inom en femårsperiod men vi har inte bestämt någon exakt tidpunkt. Det tar vi ställning till först när vi gör vår budget för 2018, i slutet av året.

Han är förvånad över Postnords inställning.

– Jag tycker det här är anmärkningsvärt. Det är ju någon som betalar för att företaget ska dela ut post, det vill säga avsändarna som har betalat porto. Jag undrar om de vill dela ut post över huvud taget.

I ett brev adresserat till hyresgästerna i de aktuella fastigheterna skriver Simrishamn att Postnords agerande är ett medel för att tvinga fram postboxar i fastigheterna.

– Vill Postnord sätta in postfack kan vi diskutera det, men det är ganska trångt i trapphusen, säger Per-Olof Järvegren.

Simrishamnsbostäder föreslår de hyresgäster som inte är nöjda med postutdelningen att kontakta Post- och telestyrelsen.

Brevinkasten är alltför tröga, enligt Postnord. Foto: Torun Börtz
Brevinkasten är alltför tröga, enligt Postnord. Foto: Torun Börtz
Torun BörtzSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons