Annons

Vodka - en Absolut framgång

-Det finns två företag som haft spektakulära framgångar på exportmarknaden och båda är statliga monopol.
Simrishamn • Publicerad 16 juli 2002

-I det ena fallet handlar det om tobak och i det andra alkohol. Det kan tyckas märkligt att samtidigt som staten förbjuder reklam för sprit så är man samtidigt den största annonsören av just sprit. Det handlade om starka drycker i arla morgonstund på Frukostmötet och den som ägnade sin föreläsning åt det, att döma av publiktillströmningen, populära ämnet var Gunnar Broman, reklammannen bakom det framgångsrika varumärket Absolut Vodka. -Visste ni att bara varumärket Absolut Vodka är värderat till cirka 50 miljarder kronor? Det är lika mycket som Volvo det, men till skillnad från bilföretaget är Absolut Vodka en helt igenom svensk produkt. Gunnar Broman berättade historien om hur den klumpiga och helt etikettfria flaskan kom till och hur produkten så envetet och framgångsrikt lanserades i USA. -När allt började importerade Sverige hundra procent av den sprit som såldes. Den ojämna handelsbalansen var Lars Lindmark, tidigare statssekreterare och chef för marknadsföringen på Vin & Sprit, helt inställd att göra något åt, målsättningen var att exporten skulle bli lika stor som importen. Han gav oss ett mycket ovanligt uppdrag; vi skulle själva hitta på ett exportprojekt. Reklammakarna slog sina kloka huvudet samman och enades om att för att lyckas, för att det skulle bli rätt, måste man göra "fel". -Vi bestämde oss för att bryta alla grundregler och valde en klumpig flaska som skulle bryta mot de höga blanka tjusiga som stod på hyllorna. Folk skulle reagera när de såg den, positivt eller negativt spelade ingen roll. Denna fula flaska tillsammans med några lyckliga "slumpar" längs resan gjorde att konceptet att göra fel fungerade fullt ut. -Normalt sägs det att om man har sålt 100000 lådor sprit på fem år är man "hemma". För Absolut Vodka tog det bara 13 månader. Dagens föreläsare är Lennart Widén, professor emeritus i neurofysiologi och han ska tala om "Hjärna, emotioner och personlighet". Han greppar mikrofonen kl 8.30.

Jea Jonsson jea.jonsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons