Annons

"Andra elever har sagt att NO var bra här"

De rektorer som arbetade på Färsinga lärcentrum förra läsåret har båda slutat. Sedan augusti är Bo Stenqvist ensam rektor på skolan, och ytterst ansvarig för att eleverna får den kunskap de har rätt till.
Sjöbo • Publicerad 13 november 2008
Bo Stenqvist
Bo StenqvistFoto: 

Hur undervisningen fungerade förra året är han inte så insatt i, men han är förvånad över kritiken av NO-undervisningen.

– Det har kommit elever och sagt att den NO-undervisning de fick här var till stor hjälp när de sedan började gymnasiet, berättar han.

Annons

Men Bo Stenqvist märkte ett viss missnöje med situationen förra läsåret.

– Det var lite taskigt med resurser just då. Det var en del cirkulation och lärarbyten, och en NO-lärare fick tjänst som kommunombud inom facket.

Bo Stenqvist säger att han "knappt hunnit landa" som rektor på Färsinga, men en form av vision har han:

– En skola där lärare tycker det är roligt att gå till jobbet, och eleverna trivs. Där vi bedriver en meningsfull verksamhet som skapar förutsättningar för framtiden - och som man minns som en ljus skoltid.

Han är övertygad om att temaarbeten och flexibelt lärande har kommit för att stanna.

– Det ger en helhetssyn. Verkligheten är ju sammansatt och inte uppdelad i skolämnen. Det kan också bli roligare att jobba tematiskt, elever kan få utlopp för en kreativitet som den gamla kunskapsskolan kanske kvävde.

Han tror att tematiskt arbete kan vara mer sårbart, när det uppstår en omsättning av lärare. Den här terminen tycker han dock att personalläget känns stabilt.

– Jag anställde tre nya matte- och NO-lärare inför den här terminen. Nu har vi full täckning på alla tjänster, och alla lärarna är behöriga, säger han.

I år har arbetslaget med idrottsinriktning bland annat arbetat med temat OS.

– Det genomsyrade bland annat historia och slöjd. Men det kan se väldigt olika ut - olika ämnen kan ingå i temat, medan andra ämnen inte gör det. Du borde dock skriva att

Annons

– Temat ska vara som en studsmatta, som man tar avstamp från. Det ska inte vara något krystat, och det läggs upp utifrån de kunskapsmål som gäller i skolans olika årskurser.

Temaarbeten kan vara mer krävande än lektioner med föreläsningar.

– Det kräver mer planering, det kräver att arbetslaget är samkört och att eleverna också är med på det, säger Bo Stenqvist.

Temaarbetena planeras och genomförs avdet enskilda arbetslaget.

– Arbetslagen är självstyrande enheter, precis som de amerikanska staterna.

Samma sak gäller hemarbete, eller läxor. Dem har inte skolan någon övergripande policy för.

– Det är upp till lärarna och arbetslagen, och det kan se olika ut från ämne till ämne. Vad som gäller är dock att det man missat om man varit frånvarande ska man läsa igen hemma.

Britt Risberg britt.risberg@allehandasyd.se
Britt Risberg
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons