Bron inte fullt så jungfrulig
– Det här är cementbruk. Och då kan inte den här fogningen vara äldre än från slutet av 1800-talet, förmodligen från 1900-talet, säger Jimmy Juhlin från Regionmuseet i Kristianstad medan han kliver runt på det frilagda valvet i bron nedanför Öveds kyrka och skrapar loss sten- och mursbruksbitar med en morakniv.
Som YA tidigare berättat har Thomas Reimer och kollegan Lars Tolläng från företaget Stenmontering AB under en dryg månads tid jobbat med att restaurera den större av de två stenvalvsbroarna på vägen upp mot kyrkan i Öved. Och de två stenarbetarna blev konfunderade när de tagit sig ända ner till de bärande stenarna i valvet och upptäckte att valvet var fogat med murbruk.
– Jag har sett många gamla brovalv men aldrig ett som är fogat på det här viset, säger Thomas Reimer.
En av anledningarna till att man från länsstyrelsens sida ville att bron skulle restaureras med ursprunglig teknik, och inte på modernt vis med en bärande järn- och betongförstärkning, var att man det fanns misstankar om att valvet som bär upp bron kan ha varit orört ända sedan det byggdes år 1765.
Men cementbruket skvallrar alltså om att man någon gång under 1900-talet grävt ur bron och frilagt valvet. Dokumentationen kring bron upp mot kyrkan är sparsam. Men det finns handlingar i Lund från 1959 där det talas om reparationsbehov, berättar Jimmy Juhlin.
– Fast det finns inga papper på vad som blev gjort. Men om det finns någon i trakten som känner till mer om den senaste reparationen vore det väldigt kul om vi kunde få veta mer, säger Jimmy Juhlin. Även om bron inte var fullt så ursprunglig som man hoppats menar Jimmy Juhlin att det ändå är lärorikt att valvet tagits fram.
– Även om bron inte är helt orörd är den sannolikt Skånes äldsta bevarade stenvalvsbro. Och den reparationen som gjorts har varit funktionell och rätt återhållsam.
Nu återstår för Thomas Reimer och Lars Tolläng att fylla upp bron igen – med sten och makadam vilket kommer att hålla bättre än den tidigare fyllningen som delvis bestod av jord.
Till lucia ska bron vara farbar. Sedan återstår arbetet med att foga om sidorna och räckena.
– Sen ska den kunna hålla i många hundra år igen, säger Thomas Reimer.