Annons

Endast var femte höll hastigheten

På Södergatan, i höjd med Räddingstjänsten i Sjöbo, kör 80 procent av alla bilar för fort. Det visar en kartläggning som Vägverket genomfört inom projektet MÖTS, miljö- och trafiksäkerhet i Sjöbo.
Sjöbo • Publicerad 15 november 2002

- Vi anade att det var så här illa men det är ändå oroande, säger Kjell-Åke Olofsson, ingenjör vid tekniska verken. Tillsammans med bland andra representanter från Vägverket arbetar han nu vidare inom projektet för att på få trafikanterna att följa hastighetsbegränsningarna. Och han tror att vissa åtgärder, som tekniska verken genomfört tidigare, har fått effekt. På Norregatan, där man byggt olika hastighetshinder, är det bara 18 procent som överskrider hastighetsbegränsningen, enligt undersökningen. Vägverket mätte trafiken på fyra punkter i Sjöbo under en veckas tid. På Södergatan passerade 23 500 fordon, varav nästan 2 000 var lastbilar. Medelhastigheten bland alla fordonen var här 60 kilometer i timmen. På Norregatan uppmättes 27 000 fordon, varav knappt tusen lastbilar. De allra flesta höll sig kring 50 kilometer i timmen, och snitthastigheten var 55. På två platser utanför själva centrum uppmättes högre hastigheter. Den ena mätpunkten låg på Sandåkravägen, i närheten av Grönsaksvägen. - Där har bilisterna en lång raksträcka, och de kom upp i en medelhastighet av 60 kilometer i timmen, berättar Kjell-Åke Olofsson. Sammanlagt passerade 13 500 bilar på Sandåkravägen under en veckan, och av dessa var knappt 500 lastbilar. 77 procent körde för fort. På Esplanaden går det ännu fortare. Där räknades 14 000 fordon, varav 500 tunga, och deras medelhastighet var drygt 63 kilometer i timmen. Både Esplanaden och Sandåkravägen är i framtiden tänkta som trafikleder, där fordon till och från bland annat Grimstofta ska passera. - I samband med att vi genomför trafikledsplanen får vi också fundera på om 50 kilometer i timmen är rätt hastighet på alla sträckor. Om det är fri sikt och få korsningar kan man kanske tänka sig 70 på delar av Esplanaden och Sandåkravägen. Men först måste man studera problemet ingående, och givetvis skapa separata leder för de oskyddade trafikanterna, säger Kjell-Åke Olofsson. Vägverket har under de senaste veckorna också kontrollerat bilbältesanvändningen i Sjöbo. Det visade sig att endast 72 procent av bilisterna på Gamla Torg använde bälte. - Det är ganska oroande, särskilt med tanke på att det även var en hel del barn som färdades utan bälte, Kjell-Åke Olofsson. - Många förstår nog inte konsekvenserna. Men har man provat en krocksläde, vet man hur det känns att krocka i enbart sju kilometer i timmen. Då kan man förstå att man kan skadas ganska påtagligt även vid låga hastigheter.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons