Annons

Frukost med YA

Denna vecka inleder niorna på Färsingaskolan sina arbetsdagar med frukost och tidningsläsning. -Mysigt, tyckte eleverna i musikklassen, när de serverades yoghurt, skinkmackor och juice av Totte Myrberg och Jenny André på tisdagsmorgonen. Många tyckte att detta borde vara ett stående inslag på skolan.
Sjöbo • Publicerad 10 mars 2004
Emilie Sjöström BILD: SPRISSE NILSSON
Emilie Sjöström BILD: SPRISSE NILSSONFoto: 

-Man tränar sig i att umgås och att läsa tidningen. För oss mentorer är det också värdefullt att hinna träffa eleverna, att prata några ord och se hur de har det, sa Jenny André. Bland niorna i musikklassen visade det sig att tidningsvanorna är lite skiftande. -Jag läser inte tidningen varje dag, men då och då. Jag är mest intresserad av sporten och så läser jag om det är någon jag känner i artikeln, förklarade Robin Haväng Wallin. BILD: SPRISSE NILSSON -Jag letar efter motorsidorna, berättade Jonas Lönnberg. Och så tycker jag att insändarna är rätt roliga. Men det skulle finnas horoskop varje dag, det saknar jag i YA! Frukosten med mentorerna och tidningsläsningen ingår just nu i ett projektarbete på hela Färsingaskolan, "tema värdegrunder". Sjuorna och åttorna har haft sina temadagar, och denna vecka är det niornas tur. -?Det är lärarna från skolutvecklingskursen som tagit initiativet, men hela skolan deltar, berättade Jenny André. Alla klasser har nu fått se Hasselakollektivets gripande teaterpjäs om missbruk, och dessutom fått träffa skådespelarna i mindre grupper och fått tillfälle att prata om droger. Vidare ägnas en hel dag ägnas åt värderingsövningar, bland annat rollspel och diskussioner. -Vi pratar om språkbruket. Många ungdomar kastar ur sig saker utan att egentligen veta vad de säger. Inga känslor är fel - men det gäller att hitta bättre ord för känslorna ibland, menar Jenny André. En eftermiddag ägnas åt skapande verkstad, där eleverna får möjlighet att skriva, måla eller uttrycka sig på något annat sätt kring de frågor man arbetar med. Och för niorna visas filmen Lilja 4-ever, med en efterföljande diskussion. Och niorna avslutar sin temavecka med att lyssna till den gripande berättelsen av Sioma Zubicky, en överlevande från koncentrationslägret Auschwitz. Även när temaveckorna sedan är slut ska samtalen om etik och moral fortsätta, menar Jenny André. -Man ägnar nog mer tid åt sådana samtal i de lägre årskurserna, men det behövs även i högstadiet, säger hon. BILD: SPRISSE NILSSON Organisationen i högstadiet, med fastlagda lektioner och många olika ämneslärare, gör det ibland svårt att hinna reda ut konflikter och gå till botten i viktiga samtal, menar Jenny André. Hon hoppas att det blir bättre när Kunskapsstaden så småningom sjösätts. -Jag önskar att eleverna får känna att de blir färdiga med saker och ting, säger hon.

Britt Risberg britt.risberg@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons