Annons

Gyrokopter nygammal farkost

Som en jättelik surrande insekt landar den illgula farkosten på Sövde flygfälts novemberblöta gräsbanor. Nej, det är ingen helikopter som burrar och surrar i luften.
Sjöbo • Publicerad 15 november 2009
Gyrokoptern liknar en helikopter men har lite annorlunda flygegenskaper. Bilder: Mark Hanlon
Gyrokoptern liknar en helikopter men har lite annorlunda flygegenskaper. Bilder: Mark HanlonFoto: 
En gyrokopter kan vända på en femöring och behöver en minimal landningsbana. YA:s fotograf tog sig en tur över Sövde flygfält.
En gyrokopter kan vända på en femöring och behöver en minimal landningsbana. YA:s fotograf tog sig en tur över Sövde flygfält.Foto: 

– Det här är en gyrokopter, förklarar piloten Roman Tadic som just tagit Christer Didre på en flygtur.

Efter bara en tur är Christer Didre, som redan har flygcertifikat, fast.

Annons

– Jag ska gå med i klubben, säger han och syftar på Skånska gyrokopterklubben, bildad i år och den enda i sitt slag i landet.

På söndagen lät klubben intresserade ta en tur med den annorlunda farkosten. En liten entusiastisk skara hade samlats på flygfältet.

Oskar Bringevik från Kristianstad stod andra i tur. Han krängde på sig den eluppvärmda overallen och krånglade sig in på platsen bakom Roman Tadic. Sedan bar det iväg.

När han landar igen gör han det med ett stort leende.

– Det var en härlig känsla, säger han.

Sambon Ulrika Billock funderar också på att flyga en tur, men hon kan inte riktigt bestämma sig. Och det finns fler som förväntansfulla är beredda att sätta sig vid spakarna.

Gyrokoptern vänder på en femöring och kan landa på bara en liten gräsmatta. Stannar motorn fungerar rotern som en fallskärm och gyrokoptern sänker sig långsamt ner mot marken.

Det här med gyrokopter tarvar en förklaring. Den ser ut som något som Leonardo da Vinci hade kunnat uppfinna. Men det var en spanjor som på 1920-talet konstruerade den första gyrokoptern.

Roman Tadic förklarar att rotern fungerar som en vindsnurra. Det är rotorn, som inte är kopplad till motorn, som gör att gyrokoptern lyfter. Propellern driver gyrokoptern framåt och sätter då fart på rotorn.

Låter det enkelt? Roman Tadic tröstar dem som inte förstår och berättar att till och med proffsen, flygplanspiloterna, har svårt att förstår principen

En gyrokopter är betydligt bensinsnålare än en vanlig helikopter. Den har en toppfart på 180 kilometer i timmen.

Ulf Mårtensson ulf.martensson@allehandasyd.se
Ulf Mårtensson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons