Annons

Hopp om bättring efter möte med Samres

Bättre samordning och dirigering av bilarna, ett vänligare bemötande, bättre telefonservice och en fungerande kompletteringstrafik.
Sjöbo • Publicerad 19 november 2002

Det krävde representanter för Sjöbo och Tomelilla kommuner och taxibolag när de i går träffade företrädare för Samres och Skånetrafiken. - Vi tyckte det var ett bra möte, Samres inser allvaret och tänker verkligen försöka åtgärda bristerna, sa Monica Strömbeck, utredningssekreterare i Sjöbo efter mötet. Hon lämnade över de cirka hundra fall med olika klagomål som kommit till hennes kännedom sedan Samres tog över färdtjänst och kompletteringstrafiken, och från Tomelilla vittnade man om liknande problem. -?Att telefonväxeln inte fungerat förklarade Samres med att personalen varit sjuk och att anstormningen blivit större än beräknat, säger Monica Strömbeck. Bristerna i kompletteringstrafiken beror på en dålig kännedom både om reglerna och vilka orter som finns runt om i Skåne. - Men alla var överens om att problemen måste lösas, även Skånetrafiken som skrivit avtalet med Samres är väldigt angelägna om det. Som en första åtgärd ska Samres träffa taxiföretagen för att planera körningarna på ett bättre sätt. ? Problemet är att Samres helt följer dataprogrammet för samordning. När Trafikservice skötte samordningen såg de alltid över beställningarna manuellt också, säger Monica Strömbeck. Tomelilla och Sjöbo kommuner förutsätter nu att Samres löser problemen omgående. Vid ett nytt möte innan månadens slut ska man stämma av att allting fungerar tillfredsställande.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons