”Inte mer trafik med nya förslaget” – olika åsikter om handelsområdet på Sjöbo väst
En ny version av detaljplanen för handelsområdet är nu klar, och ställs ut för så kallad granskning fram till den 15 mars.
Det betyder att förslaget finns på kommunens hemsida och på stadsbyggnadsförvaltningen på Ommavägen. De som vill lämna synpunkter har fram till den 15 mars på sig att göra det.
Nu är förhoppningen, enligt stadsbyggnadsförvaltningen, att den nya planen ska bli klar ”till senhösten”.
Den största skillnaden i det nya förslaget är att Sibyllarestaurangen nu inte ingår i planen. Detta sedan kommunen och Sibyllas ägare inte kommit överens om ett planerat markbyte.
Enligt den detaljplan som i dag gäller för handelsområdet närmast väg 11, ska det byggas små butiker och restauranger kring ett bilfritt torg här. Ingen har dock velat bygga enligt det förslaget, och nu planeras istället en Icahall och ett så kallat torghus med en låg länga och två höga glastorn. Detta enligt fastighetsbolagets Melicas önskemål. Sedan har även önskemålet från McDonalds tillkommit.
Den första versionen av detaljplanen skickades förra året ut till en rad instanser, bland annat Region Skåne, Trafikverket och länsstyrelsen. En återkommande kritik var då att kommunen inte räknat med att trafikmängden skulle öka, jämfört med den detaljplan som i dag gäller för området.
Den kritiken svarar nu stadsbyggnadsförvaltningen på. Man hävdar att trafiken inte ökar ”mer än marginellt”, jämfört med den nuvarande planen med småbutiker kring ett bilfritt torg.
Även om en livsmedelshall drar mer trafik än småbutiker, så är det ju Ica Supermarket som ska flytta hit – från sin nuvarande plats på andra sidan rondellen. Därmed flyttas bara trafikströmmarna, menar stadsbyggnadsförvaltningen.
Region Skåne påpekar att det nya handelsområdet leder till ett ökat bilåkande, och poängterar att det måste finnas gena och säkra gång- och cykelvägar hit.
Sjöbo kommun ska arbeta för att det skapas en ny busshållplats vid Sjöbo väst. Region Skåne välkomnar det, men påpekar att det inte kan bli en hållplats för Skåneexpressen.
Även parkeringsplatserna har diskuterats. De anses vara väl få enligt rådande normer – men enligt stadsbyggnadsförvaltningen genereras inte lika mycket trafik på ett handelsområde utanför en ort som Sjöbo som i städerna. Dessutom vill man uppmuntra människor att cykla, och minimera stora parkeringsytor.