Annons

Kd:are vill förbjuda turistguide

Kristdemokraten Therese Almqvist i Sjöbo vill ta bort turistguiden Copenhagen this week från Sjöbo turistbyrås utbud. Anledningen är att broschyren innehåller annonser för stripteasebarer och nattklubbar i Köpenhamn.
Sjöbo • Publicerad 13 februari 2003

- Den formen av reklam hör inte hemma i en broschyr som riktar sig till en så bred publik som Copenhagen this week, säger Therese Almqvist till YA. Mest reagerar hon för texterna i annonserna, inte så mycket för bilderna på halvnakna kvinnor. Hon är medveten om risken att beskyllas för att vara censur-ivrare, men pekar på att koppleri är förbjudet i Sverige och då bör inte turistbyrån tillhandahålla material som detta. - Jag tycker inte att kommunen ska tillhandahålla broschyrer med reklam för cigaretter, sprit eller narkotika heller. Visserligen kan man inte jämföra dessa saker så där direkt med sexreklamen. Men det är saker som kan leda till att människor kan råka illa ut, säger hon. I ett öppet brev till kommunalrådet Stefan Lundgren uppmanar hon honom att se till så att turistbyrån inte "agerar förmedling för sexhandel". Hon säger sig ha blivit bestört när hon i broschyren letade efter ett lämpligt familjehotell och fann "propaganda/reklam för nattklubbar, striptease, massageinstitut och callgirls". Broschyren måste plockas bort, menar hon. - Jag utgår ifrån att de turistbroschyrer som ges ut är seriöst hanterade redan när de produceras. Det är min spontana kommentar, säger Stefan Lundgren. - Är broschyrerna inte direkt diskriminerade eller kränkande bör Sjöbo inte censurera dem, tillägger Lundgren som hört att man i Malmö också riktat kritik mot den aktuella broschyren. Renée Jönsson, assistent hos kultur, turism- och fritidsförvaltningen berättar att efterfrågan på den här broschyren är stor, framförallt sommartid. - Det beror främst på att Copenhagen this week innehåller en bra karta över Köpenhamn. Om folk går in på turistbyrån i Köpenhamn och frågar efter en karta får de betala för den. Almqvist inser att man inte kan få Köpenhamns stad att ändra tänkesätt och lagar över en natt. - Men jag anser tillika att man inte heller behöver medverka till att propaganda för något vi själva satt stopp för i Sverige, skriver Therese Almqvist. Copenhagen this Week ges ut av Politikens lokalaviser Grafisk A/S i redaktionellt samarbete med Wonderfull Copenhagen och Danish Hall Porters Association. Broschyren kommer ut en gång i månaden och innehåller vanligtvis drygt 100 sidor. Cirka tio av dessa sidor i slutet av broschyren innehåller reklam för nattklubbar, så kallade bastuklubbar och stipteasebarer. Flera av reklambilderna innehåller bilder på mer eller mindre lättklädda damer. Främst innehåller dock Copenhagen this week en mängd information om öppettider för museer, tidtabeller för bussar och tåg, utställningar, konserter, sportevenemang, klädannonser, restaurangannonser och, som sagt, kartor över centrala Köpenhamn.

Leif Möller leif.moller@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons