Annons

Sjöbo centrum sänker hastigheten

30-skyltarna i centrala Sjöbo kommer att sättas upp inom de närmaste veckorna. Alla beslut är klara, och nu ska kommunen bara beställa hem skyltarna.
Sjöbo • Publicerad 18 mars 2004

- Arbetet ska ske i egen regi och utföras nu under våren, säger trafikingenjör Kjell-Åke Olofsson. Teknik- och fastighetsnämndens arbetsutskott sa i onsdags kväll ja till förslaget om den nya hastighetsbegränsningen i centrum. En ledamot, Nils-Ingvar Nilsson (sjp), hade dock en annan uppfattning och reserverade sig mot beslutet. - Jag tycker det här är ett plottrande, säger han. Innan vi gör något på Gamla Torg bör vi avlasta centrum genom att bygga ut kringlederna. Nils-Ingvar Nilsson tror inte heller att 30-skyltar i centrum har någon positiv effekt på trafiken. - Det är oftast så mycket trafik i centrum att man inte kan köra fortare än 30. Och när man kan hålla 50, så bör det finnas möjlighet till det. Annars kan man få stockningar i trafiken, inte minst med tanke på de lastbilar som måste köra igenom centrum nu när de inte kan använda Orebacken längre. - Och 30-skyltar hjälper ju inte mot de enstaka bilister, som kör alldeles för fort på kvällarna. Majoriteten i arbetsutskottet, det vill säga Thomas Quist (m), Lars Damm (kd), Jörgen Jönsson (c) och Jan Håkansson (s) tyckte däremot att 30-förslaget var en bra idé. Det har redan kommunicerats med polisen och Vägverket, och teknik- och fastighetsnämndens arbetsutskott har rätt att själv bestämma över hastigheterna i tättbebyggt område. Politikerna tror att det skapar ett lugnare tempo kring Gamla Torg, där dagligen 7 000 fordon passerar. Miljön ska bli säkrare för både bilister, gångare och cyklister. Åtminstone till en början ska också de nuvarande övergångsställena finnas kvar. - Vi förväntar oss inte att polisen ska hinna med att övervaka hastighetsbegränsningen särskilt mycket, men vi kommer troligen att kolla hur farten hålls, kanske genom det trafiksäkerhetsprojekt som kommunen deltar i, förklarar Kjell-Åke Olofsson. Däremot kommer det inte att byggas några farthinder, och det blir inga nya gång- och cykelleder över torget. - På sikt är vårt mål att göra om torget, så att bilisterna får köra på fotgängarnas villkor, det vill säga skapa gårdsgator med låg hastighet, säger Kjell-Åke Olofsson. Men då kan vi inte ha 7 000 fordon per dygn på torget. Det måste först finnas trafikleder att hänvisa bilisterna till. I dag finns det inga alternativ till att köra via Gamla Torg. Teknik- och fastighetsnämnden väntar otåligt på att få komma igång med trafikledsplanen över trafikterminalen, för att minska trafiktrycket på Gamla Torg. - Då blir det också lättare att genomföra gång- och cykelleder längs Västergatan och över Gamla Torg, säger Kjell-Åke Olofsson. Även cykelleden längs Södergatan, som Vägverket nu anslagit pengar till, ligger på is tills det fattats något beslut om trafikleden mellan Sandbäcksskolan och Södergatan. Nils-Ingvar Nilsson (sjp) är mycket kritisk till att det inte händer något i frågan om trafikleden över banvallen. - Det är inte teknik- och fastighetsnämndens fel, utan snarare kommunledningen. De olika viljorna tycks inte komma överens, och därför förhalar de alltsammans. Och det är synd. Trafikleden borde redan ha varit byggd, nu är det ju ont om pengar i kommunen så frågan är hur det går.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons