Annons
Nyheter

200 miljoner ton olja passerar skånekusten

Varje år passerar tankfartyg lastade med olja motsvarande 400 Globen den skånska sydkusten. Oljetankern Prestige som i tisdags sjönk utanför Spanien var ett av alla fartyg som i ökande grad passerar den skånska kusten det senaste året.
Nyheter • Publicerad 21 november 2002
Oljetankern, Prestige, sjunker utanför den spanska kusten med cirka 60 000 ton olja ombord. Arkivbild: Reuters
Oljetankern, Prestige, sjunker utanför den spanska kusten med cirka 60 000 ton olja ombord. Arkivbild: ReutersFoto: 

När tankern passerade Sandhammaren var den mindre än två mil från land. Den brutna Bahamas-flaggade tankern Prestige lastade med cirka 60 000 ton olja i Atlanten, utanför Galicia på den spanska kusten. Ett andra stort oljebölte håller på att formas runt haveristen. Arkivbilden: Reuters" BORDER="0"Den brutna Bahamas-flaggade tankern Prestige lastade med cirka 60 000 ton olja i Atlanten, utanför Galicia på den spanska kusten. Ett andra stort oljebölte håller på att formas runt haveristen. Arkivbilden: Reuters Sydkusten passerade den på drygt fem mils avstånd innan den vek ner till Stora Bält. Den 5 november lämnade tankern hamnen i Ventspils i Lettland. Drygt en vecka senare hamnar den i sjönöd utanför den spanska kusten. Prestige är bara en av en strid ström av oljetankers som varje år passerar förbi den skånska kusten. - Varje år transporteras 200 miljoner ton olja i Östersjön. Det motsvarar 400 Globen fyllda med olja, säger Mats Johansson ansvarig för räddningstjänsten inom Kustbevakningen i region syd. Konsekvenserna av ett haveri i Östersjön motsvarande det utanför Spanien skulle bli omfattande. - Vi har bara haft tur hittills att det inte hänt värre olyckor. Ett oljeutsläpp av Prestiges storlek skulle påverka allt djurliv, säger Stuart Thompson på Greenpeace. I Spanien kämpar man nu med att sanera ett 20 mil lång kustområde efter det att 5000-10 000 ton av Prestiges olja läckt ut. Bilder av oljeskadade fåglar kablas ut över hela världen. - Fåglar söker sig till lugna områden, därför flyger de till platser där oljan dämpar vågorna, säger Stuart Thompson. I Sydsverige skulle ett utsläpp i Prestiges storlek innebära att hela den södra och östra delen av den skånska kusten och en stor del av skärgården i Blekinge skulle drabbas. - Många av transportlederna går nära grunda områden. Dessa områden är viktiga för fisk- och fågellivet. Konsekvenserna skulle bli katastrofala och förvärras om utsläppen drabbade en skärgård, säger Stuart Thompson. Oljeföroreningar i Östersjön försvåras även av att vattenutbytet är så långsamt. Utanför Spaniens kust byts vattnet ut två gånger per dygn i och med tidvattnet. I Östersjön tar det mellan 30-50 år att byta vatten. Dessutom är vattnet kallare vilket förlänger nedbrytningsprocesser och så saknas det mikroorganismer i Östersjön som kan bryta ner olja. - I andra hav finns det ett naturligt oljeläckage från berggrunden och då finns där bakterier som lever på oljan. Så funkar det inte i Östersjön, säger Stuart Thompson. Oljetransporter på Östersjön är ett ökande fenomen och för att få så billiga transporter som möjligt gäller det att maximera lasten. Storleken på fartygen i Östersjön blir allt större. - Det finns möjligheter att köra fartyg på 150 000 ton i Östersjön, det är dubbelt så stort som Prestige, säger Mats Johansson på kustbevakningen. Utöver storleken på fartygen kan priserna pressas genom att använda gamla fartyg. Många av dem är liksom Prestige enkelskroviga. - Det grekiska rederiet som äger Prestige har ett systerfartyg, Arcadia 1 som var i Östersjön i oktober, säger Stuart Thompson på Greenpeace. Det fartyget var enligt en rapport från den amerikanska delstaten Washingtons miljödepartement inblandad i en incident i oktober 1996 då den under insegling till Seattle lastad med 33 000 ton olja plötsligt förlorade styrkontrollen. I rapporten skriver miljödepartementet att olyckan orsakades av dåligt underhåll av den elektriska utrustningen. Enligt Sjöfartens analysinstitut i Göteborg skedde år 2000 12 100 transporter med tankfartyg i Östersjön. Antalet var lika stort i Öresund. Trafikökningen ligger uppskattningsvis på omkring 200 fartyg per år. I flottan som trafikerade Östersjön 2000 var hälften av fartygen 20 år eller äldre. Prestige var 25 år.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons