Betygen i gymnasiet inte rättvisa
Rapporten, som Dagens Nyheter tagit del av, redovisar hur eleverna i olika gymnasieskolor i landet betygsatts i förhållande till resultaten från de nationella proven. Vilket betyg eleven får i förhållande till provresultatet beror mer på vilken lärare elev har har än vilken skola han eller hon gåt i, även om skolskillnaderna också spelar en viktig roll.
Högst betyg i förhållande till proven får elever vid naturvetenskapliga program. Kvinnliga elever får betydligt oftare högre betyg i förhållande till provresultat än manliga. Elevens modersmål har däremot ingen betydelse i sammanhanget.
Spridningen är stor mellan skolor och klasser. I vissa klasser får nio av tio elever höjt betyg i förhållande till proven i exempelvis matematik. I en annan får var femte elev betyget sänkt och i ett tredje finns ingen skillnad alls mellan betyg och provresultat.
Verket förklarar skillnaderna med att olika lärare tolkar mål och betygskriterier olika, att vissa lärare är mer benägna att ge efter för olika påtryckningar, och att alla lärare inte följer kursplanen.
2007 fann Skolverket liknande skillnader i grundskolan och trots olika åtgärder kvarstår de.