Annons
Nyheter

Flygbonuskrig i Kristianstad

Det pågår ett flygkrig på rutten Kristianstad-Stockholm. Och ett intrikat bonuspoängkrig eftersom konkurrerande Skyways och Malmö Aviation båda kopplas till SAS Eurobonusprogram.
Nyheter • Publicerad 19 november 2002

Paradoxalt kan det kosta SAS mångmiljonböter trots att man inte ens flyger sträckan längre Fram till den 27 oktober i år flög SAS på Kristianstad. Då fick resenärerna bolagets bonuspoäng utan prut. Men sedan svek SAS den nordostskånska metropolen och lämnade fältet fritt för andra att trafikera sträckan. Regionflygbolaget Skyways (en modern efterföljare till gamla Linjeflyg, kan man säga) steg in på arenan och förklarade att man skulle ta över. Och eftersom bolaget samarbetade med SAS skulle resenärerna fortsatt kunna få tillgodoräkna sig bonuspoäng i storebrors Eurobonusprogram. Men så poppade också Malmö Aviation upp i Kristianstad. Och Malmöbolaget ägdes av norska Braathens som i sin tur nyss blev uppköpt av - SAS. Trots att Malmö Aviation inte ingick i köpet hamnade ändå bolagets trogna kunder i SAS Eurobonusprogram eftersom man varit både ägt av och anslutet till Braathens bonusprogram Wings. För att krångla till bilden ytterligare är det så att SAS inte får ge resegrundande bonuspoäng på vissa svenska inrikessträckor för att detta betraktats som konkurrenshämmande. Det slog Marknadsdomstolen fast i fjol. Och för att riktigt understryka allvaret kopplades ett vite på 50 miljoner kronor till domen. "I MD:s (Marknadsdomstolens) åläggande anges att SAS inte får tillämpa Eurobonusprogrammet eller medverka i liknande program så att poäng eller motsvarande för uttag av bonuserbjudande kan intjänas på inrikes flygresor mellan orter där SAS eller med SAS samarbetande företag, som är anslutet till programmet, möter konkurrens genom befintlig eller nytillkommen reguljär flygtransport av passagerare", skriver Konkurrensverket också i ett brev den 8 november i år. Alltså; SAS och Skyways borde rimligen inte få ge Eurobonuspoäng på sträckan Kristianstad-Stockholm eftersom det dykt upp ett konkurrerande bolag Malmö Aviation - som dock (om än indirekt) ger sina passagerare just SAS Eurobonuspoäng... Detta tyckte både SAS och Skyways var komplett tokigt. SAS skrev och begärde tolkning av Marknadsdomnstolens beslut (MD2001:4) om tillämpning av Eurobonus. Avdelningschef Gunnel Schön menar att Konkurrensverket redan i tidigare brevsvar "...uttalat att åläggandet är gällande för SAS även om MA (Malmö Aviation, reds anm.) skulle anslutas till programmet." Men sedan slår hon också fast: "Med hänvisning till det ovan anförda innebär detta att poäng som intjänas av resenärer på flygresor mellan orter som trafikeras av SAS eller Skyways och MA inte kan användas för uttag av bonuserbjudande i Eurobonusprogrammet." Men det struntar uppenbarligen Malmö Aviation i. Bolagets informationschef Lotta Gröhn förklarade igår eftermiddag för Kristianstadsbladets reporter att man fortsätter som vanligt. - Du får poäng av oss som gäller på SAS. Idag ger vi Braathen Wings-poäng till våra resenärer. Dessa konverteras till SAS-poäng fram till årsskiftet. - Vi vet att det finns olika tolkningar av vad som gäller och sista ordet är säkert inte sagt i den här frågan, men vi har inte någon ytterligare information i dagsläget så vi jobbar vidare som tidigare. - Det innebär att vi ger 1200 poäng på affärsbiljetter enkel resa, är Lotta Gröhns besked. Och de skall även vara resegrundande, hon gjorde inga reservationer i det avseendet. Samtidigt lämnar dock Malmö Aviations informationschef en brasklapp så tillvida att det Malmöbaserade flygbolaget lanserar ett eget bonusprogram inom kort. Och skulle det ske några förändringar i nuvarande regler kommer kunderna erbjudas poäng i det nya bonusprogrammet. Vilka samarbetspartners som finns vill hon dock inte avslöja idag. Skyways marknadschef Sören Roos förklarade sent igår eftermiddag för Kristianstadsbladet att hans bolag följer myndigheternas beslut. - Vi ger poäng men de gäller inte resor utan bara uppgradering av kortet till silver- eller guldkort. Han blir mycket förvånad när han hör att Malmö Aviation kör på som vanligt. - Det var en klar nyhet för mig, förklarade Sören Roos. Flygbonuskrig i Kristianstad SAS hotas av mångmiljonvite trots att företaget har lämnat flygplatsen Det pågår ett flygkrig på rutten Kristianstad-Stockholm. Och ett intrikat bonuspoängkrig eftersom konkurrerande Skyways och Malmö Aviation båda kopplas till SAS Eurobonusprogram.. Paradoxalt kan det kosta SAS mångmiljonböter trots att man inte ens flyger sträckan längre Fram till den 27 oktober i år flög SAS på Kristianstad. Då fick resenärerna bolagets bonuspoäng utan prut. Men sedan svek SAS den nordostskånska metropolen och lämnade fältet fritt för andra att trafikera sträckan. Regionflygbolaget Skyways (en modern efterföljare till gamla Linjeflyg, kan man säga) steg in på arenan och förklarade att man skulle ta över. Och eftersom bolaget samarbetade med SAS skulle resenärerna fortsatt kunna få tillgodoräkna sig bonuspoäng i storebrors Eurobonusprogram. Men så poppade också Malmö Aviation upp i Kristianstad. Och Malmöbolaget ägdes av norska Braathens som i sin tur nyss blev uppköpt av - SAS. Trots att Malmö Aviation inte ingick i köpet hamnade ändå bolagets trogna kunder i SAS Eurobonusprogram eftersom man varit både ägt av och anslutet till Braathens bonusprogram Wings. Hängde ni med? 50 miljoner i vite hotar För att krångla till bilden ytterligare är det så att SAS inte får ge resegrundande bonuspoäng på vissa svenska inrikessträckor för att detta betraktats som konkurrenshämmande. Det slog Marknadsdomstolen fast i fjol. Och för att riktigt understryka allvaret kopplades ett vite på 50 miljoner kronor till domen. "I MD:s (Marknadsdomstolens) åläggande anges att SAS inte får tillämpa Eurobonusprogrammet eller medverka i liknande program så att poäng eller motsvarande för uttag av bonuserbjudande kan intjänas på inrikes flygresor mellan orter där SAS eller med SAS samarbetande företag, som är anslutet till programmet, möter konkurrens genom befintlig eller nytillkommen reguljär flygtransport av passagerare", skriver Konkurrensverket också i ett brev den 8 november i år. Alltså; SAS och Skyways borde rimligen inte få ge Eurobonuspoäng på sträckan Kristianstad-Stockholm eftersom det dykt upp ett konkurrerande bolag Malmö Aviation - som dock (om än indirekt) ger sina passagerare just SAS Eurobonuspoäng... Detta tyckte både SAS och Skyways var komplett tokigt. SAS skrev och begärde tolkning av Marknadsdomnstolens beslut (MD2001:4) om tillämpning av Eurobonus. Avdelningschef Gunnel Schön menar att Konkurrensverket redan i tidigare brevsvar "...uttalat att åläggandet är gällande för SAS även om MA (Malmö Aviation, reds anm.) skulle anslutas till programmet." Men sedan slår hon också fast: "Med hänvisning till det ovan anförda innebär detta att poäng som intjänas av resenärer på flygresor mellan orter som trafikeras av SAS eller Skyways och MA inte kan användas för uttag av bonuserbjudande i Eurobonusprogrammet." Fortsätter som förut Men det struntar uppenbarligen Malmö Aviation i. Bolagets informationschef Lotta Gröhn förklarade igår eftermiddag för Kristianstadsbladets reporter att man fortsätter som vanligt. - Du får poäng av oss som gäller på SAS. Idag ger vi Braathen Wings-poäng till våra resenärer. Dessa konverteras till SAS-poäng fram till årsskiftet. - Vi vet att det finns olika tolkningar av vad som gäller och sista ordet är säkert inte sagt i den här frågan, men vi har inte någon ytterligare information i dagsläget så vi jobbar vidare som tidigare. - Det innebär att vi ger 1200 poäng på affärsbiljetter enkel resa, är Lotta Gröhns besked. Och de skall även vara resegrundande, hon gjorde inga reservationer i det avseendet. Samtidigt lämnar dock Malmö Aviations informationschef en brasklapp så tillvida att det Malmöbaserade flygbolaget lanserar ett eget bonusprogram inom kort. Och skulle det ske några förändringar i nuvarande regler kommer kunderna erbjudas poäng i det nya bonusprogrammet. Vilka samarbetspartners som finns vill hon dock inte avslöja idag. Skyways följer domen Skyways marknadschef Sören Roos förklarade sent igår eftermiddag för Kristianstadsbladet att hans bolag följer myndigheternas beslut. - Vi ger poäng men de gäller inte resor utan bara uppgradering av kortet till silver- eller guldkort. Han blir mycket förvånad när han hör att Malmö Aviation kör på som vanligt. - Det var en klar nyhet för mig, förklarade Sören Roos. Det mest paradoxala i den här historien är dock att det inte är konkurrenten Malmö Aviation utan SAS som kan åka på en rejäl smäll i bonuskriget. Trots att man inte ens längre flyger på Kristianstad! Konkurrensverket resonerar som så att det är SAS som driver Eurobonusprogrammet och är ansvarig för det fullt ut - även om det är värste inrikeskonkurrenten Malmö Aviation som konverterar Braathens gamla Wingpoäng. - SAS har möjligheten att inte lösa in dessa poäng i resor. Vad som överenskommits vid köpet av Braathens är inte vår sak att ta ställning till, hävdade Marianne Gustafsson, konkurrenssakkunnig på Konkurrensverket. Ytterst skulle det kunna betyda att SAS kan åka på en smäll på 50 miljoner kronor för de poäng som konkurrerande Malmö Aviations resenärer fått! Text: Ulf Matson ulf.matson@kristianstadsbladet.se

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons