Annons
Nyheter

Lättare nå sjukvårdsupplysning

Sjukvårdsupplysningen har blivit bättre. Men det är fortfarande för långa väntetider. - Vi är inte fullt nöjda, tillgängligheten måste bli bättre, säger Björn Johnsson på Region Skåne.
Nyheter • Publicerad 20 maj 2003

Det största bekymret ända sedan starten med Sjukvårdsupplysningen i Skåne har varit möjligheterna att komma fram när trycket är som störst - det vill säga mellan klockan 17 och 20, eller 17 och 21 på vardagar plus under helgerna, när primärvården har stängt. - Sedan årsskiftet har det blivit bättre. Sjukvårdsupplysningen har ytterligare fjorton timanställda för att klara topparna, berättar han. Numera finns en återuppringningsfunktion, vilket betyder att den som ringer kan knappa in sitt telefonnummer i stället för att sitta och vänta i luren. Köplatsen blir ändå densamma. - Det är en klar förbättring, fortsätter Björn Johnsson. Tekniken har förbättrats, så att det inte längre är någon risk för att man blir bortkopplad under väntan, vilket inträffade tidigare. Det patienterna/kunderna sätter värde på när de ringer är att slippa vänta länge, och på att få ett professionellt bemötande. I avtalet med Telia/Proffice (Telia står för tekniken, Proffice för personalen) står att Region Skåne har rätt att ta ut vite om Regionen inte får den produkt Regionen har tecknat avtal om. Den rätten har Region Skåne använt sig av vid flera tillfällen, och hållit inne åtminstone 800000 kronor. Sjukvårdsupplysningen har cirka 25000 samtal med rådgivning under en månad, och 3000-4000 samtal som mer rör upplysning om öppettider, var olika enheter finns och så vidare. Text: Gunilla Ingels

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons