Annons
Nyheter

Ryanair vädrar morgonluft

Det våras för lågprisbolagen i finanskrisens spår. Medan många flygbolag knäar under höga kostnader hoppas Ryanair kunna sno åt sig nya kunder. Och det ska ske med prislappen som vapen.
Nyheter • Publicerad 3 november 2008
Ryanairs Stephen McNamara, presenterade bolagets delårsrapport under måndagen. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Ryanairs Stephen McNamara, presenterade bolagets delårsrapport under måndagen. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIXFoto: 

Det irländska lågprisbolaget siktar på att fortsätta dra ned priserna för resor med i snitt 15—20 procent under årets andra halvår.- Vi tror att lägsta pris alltid vinner, säger kommunikationschef Stephen McNamara.Bakom offensiven, som bolaget hoppas ska ge åtta—tio miljoner nya passagerare, finns en plan att köpa 33 nya flygplan under de kommande sex—sju månaderna. Friskt vågat i en bransch som befinner sig i sin värsta kris någonsin, enligt analytiker.- Flyget har aldrig varit i en sådan kris som nu även om bränslepriserna har sjunkit. Dock finns några undantag som just Ryanair som har en mycket stark kassa, säger flyganalytiker Anders Lidman, vd för konsultföretaget Aeropol.Ryanair gjorde en vinst efter skatt på 185,8 miljoner euro, motsvarande runt 1,8 miljarder kronor, för andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det var 31 procent sämre jämfört med motsvarande period i fjol och mindre än analytikernas förväntningar.Tidigare har Ryanair räknat med en förlust för helåret 2008. Nu tror bolaget att det kommer att gå plus minus noll. Orsaken är bland annat ett lägre oljepris. Och Anders Lidman menar att Ryanair har lättare att parera sämre tider än exempelvis SAS.- Samtidigt ska man komma ihåg att folk kommer att resa mindre, säger Lidman.Han räknar med att vi får se fler flygbolag kasta in handduken framöver.- Om man tar från nu och till sommaren tror jag att det kommer att bli en hel del konkurser världen över, säger Lidman.Vad det får för konsekvenser för biljettpriserna beror på konkurrensen. Sterlings fall gör det dyrare att flyga inrikes i Sverige där SAS och Malmö Aviation dominerar marknaden. Utrikespriserna behöver dock inte stiga.- Om Ryanair och andra bolag tar upp de utrikeslinjer som Sterling hade och täpper till de hålen lär priserna inte öka där, säger Lidman.Hur det blir med den saken återstår att se. "Inget är bestämt i dag", enligt Ryanair.

Annika Carpman/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons