Annons
Nyheter

Upplev årets julklapp!

Från bakmaskin till bungyjump. De praktiska presenterna har fått ge vika för fräcka upplevelser. Årets julklapp är just - en upplevelse.
Nyheter • Publicerad 13 november 2008
Årets julklapp är en upplevelse. Varför inte ge bort några omgångar bowling, en salsakurs eller ett teater- eller SPA-besök? Arkivbilder: YA
Årets julklapp är en upplevelse. Varför inte ge bort några omgångar bowling, en salsakurs eller ett teater- eller SPA-besök? Arkivbilder: YAFoto: 

Fenomenet Årets julklapp firar 20-årsjubileum i år. Och gör det med tomma paket. För nu är det inga mössor, GPS-mottagare eller ljudböcker som gäller. I år är det tjänster istället för produkter som är hetast under granen.

För vad sägs om en SPA-behandling, weekendresa, en ost- och vinprovning, salsakurs, ett teaterbesök eller en bowlingkväll? Enligt HUI är nämligen en upplevelse årets julklapp. Och allt behöver inte ens kosta pengar. Varför inte fixa upplevelsen själv genom att styra upp en hemmalagad trerättersmiddag, ge bort en fotmassage eller pyssla ihop ett presentkort på att gå ut med hunden tio gånger?

Annons

För den som har ont om tid till att boka, planera och fixa ihop ett upplevelsepaket finns dock redan klara paketlösningar. Förpackningarna går att hitta både i butiker och på internet. Nu återstår att se hur mycket svenskarna väljer att lägga på upplevelser till nära och kära. Men trots den försvagade konjunkturen beräknas julhandeln slå nya rekord även i år. Det spår Handelns utredningsinstitut (HUI). Enligt deras prognos beräknas svenskarna shoppa loss för 61 miljarder kronor. Det är en ökning med 2,5 procent jämfört med förra året. Men det är en betydligt svagare ökning än tidigare år.

Den bransch som går bäst är sport och fritid. Hälsotrenden håller i sig och gör att branschen ökar med tre procent, enligt prognosen.

Till glädje för leksakshandeln drar inte svenskarna in på julklappar till barnen. Branschen ökar med två procent, spår HUI.

Sämst går elektronik- och guldsmedshandeln.

Prognosen för decemberhandeln var ovanligt svår att göra på grund av det osäkra ekonomiska läget, enligt HUI.

Redan förra året spådde HUI att julhandeln skulle spränga 60-miljardersvallen, men förhoppningarna infriades inte då. Fjolårets julhandel stannade på 59,8 miljarder kronor.

Enligt årets prognos kommer varje svensk i genomsnitt att köpa varor för 6 600 kronor, vilket är nästan 1 500 kronor mer än övriga månader under året.

Frida Eriksson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons