Annons
Nyheter

Lugnt och levande är målet

Trafiken från norr leds utanför byn. Restauranger och butiker öppnar i hamnen. Så kan det bli i framtiden, enligt förslaget till ny detaljplan som nu ställs ut.
Nyheter • Publicerad 8 december 2011
Det är via Branteviksvägen som trafiken till hamnen ska ledas i framtiden, om den föreslagna detaljplanen blir verklighet. Britta Thorsson tycker det är bra om man gör något åt trafiken.
Det är via Branteviksvägen som trafiken till hamnen ska ledas i framtiden, om den föreslagna detaljplanen blir verklighet. Britta Thorsson tycker det är bra om man gör något åt trafiken.Foto: Albin Brönmark
Skillingebon Britta Thorsson tycker det är bra om trafiken norrifrån leds runt byn.
Skillingebon Britta Thorsson tycker det är bra om trafiken norrifrån leds runt byn.Foto: Albin Brönmark
Det är via Branteviksvägen som trafiken norrifrån ska ledas i framtiden, som den föreslagna detaljplanen blir verklighet.
Det är via Branteviksvägen som trafiken norrifrån ska ledas i framtiden, som den föreslagna detaljplanen blir verklighet.Foto: Albin Brönmark

En bister vind blåser nere i hamnen. Så här års är det i det närmsta folktomt i Skillinge. Annat är det på sommaren, när sommargästerna och turisterna strömmar till.

-Att de gör något åt trafiken tycker jag är bra, men jag är inte riktigt insatt i planerna ännu. Jag hade faktiskt tänkt åka till biblioteket imorgon för att titta på detaljplanen, säger Britta Thorsson, som kommer förbi på en rask promenad.

Annons

Hon bor själv längs en av byns genomfartsleder och är därför glad om en del av trafiken från Simrishamnshållet i framtiden leds bort därifrån. Samtidigt undrar hon vad man tänker göra åt trafiken som kommer in i byn via kustvägen söderifrån.

-Hur blir man av med alla bilar som svänger vid affären? frågar hon sig.

Slutförslaget till ny detaljplan som nu ställs ut omfattar hamnen, industriområdet och några enstaka bostadshus, Den allra största förändringen som skulle möjliggöras med den här planen är en ny väg från byns norra infart ner till hamnen.

-Vi vill se till att få en ny tillfart, så att inte all trafik ner till hamnen ska tråckla sig genom stan, förklarar Ingvar Bengtsson, chef för plan- och exploateringsenheten.

Planen gör det möjligt att dra både en helt ny väg och en cykelbana utanför den nuvarande Östra Allégatan, innan trafiken sedan leds vidare längs Branteviksvägen, som idag är en återvändsgata.

-Först tänkte man använda Östra Allégatan som tillfartsväg men den idén försvann ganska snabbt, med hänsyn till de boende.

Istället är tanken att bygga en bullervall ut mot den nya vägen.

Nya parkeringsplatser blir också möjliga att anlägga mellan industriområdet och den nya vägen, för att lätta på trycket under turistsäsongen.

Med den nya detaljplanen hoppas kommunen också kunna locka ny verksamhet till Skillinge. Det ska nämligen bli möjligt för kontor, butiker och restauranger att etablera sig i delar av hamnen och på industriområdet.

-Vi vill skapa en levande hamn. Samtidigt har vi varit noga med att skydda hamnverksamheten, så att fiskarna kan bedriva sitt arbete, konstaterar Ingvar Bengtsson.

Förslaget till ny detaljplan finns utställt till och med den 12 december och kommer att tas upp i kommunstyrelsen i början av nästa år, för att sedan gå vidare till kommunfullmäktige.

Ann-Louise Olander
Torun Börtz
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons