Annons

Anhörig klagar på äldrematen

Matens kvalitet på Lillgården måste bli bättre. Det menar en anhörig som i ett upprört brev till kommunen dömer ut måltiderna på Lillgården.
Skurup • Publicerad 25 februari 2003

- Om jag får höra fler klagomål på maten från min mor kommer jag att dra av på räkningen nästa månad, säger den anhörige som vill vara anonym. Mannen menar att hans mor väldigt ofta klagar på maten. Missnöjet gäller framför allt att den smakar dåligt, att maten inte är varm och att den är för dåligt tilltagen. - I fredags kväll tyckte jag att måttet var rågat då de fick någon potatisrätt utan något till. Först efter klagomål från en boende hämtade personalen pålägg som komplettering, säger mannen. Kommunens kostchef Ann-Christine Johansson tycker det är tråkigt att mannen inte vänt sig till Restaurang Rutger eller personalen på avdelningen med sina klagomål. - Vår ambition är att vårdtagarna ska vara nöjda med maten. Om en boende till exempel inte gillar en viss rätt kan vi byta ut den. Ann-Christine Johansson betonar att man är öppen för diskussion med anhöriga och vårdtagare om det finns speciella önskemål. - I bland kan det vara svårt för personalen att veta hur vårdtagaren vill ha det. Det händer ju till exempel att någon inte vill vara till besvär men sedan klagar till de anhöriga. Då är det bra om de säger till oss. Personalen kan vända sig till det kostombud som finns på varje avdelning om det uppstått klagomål på maten. Ombuden har sedan möte varje månad med personalen på Restaurang Rutger där maten lagas. - På det här sättet får vi kontinuerlig feedback från avdelningarna till köket. Enligt Ann-Christine Johansson har maten i de undersökningar man gjort fått höga betyg av de boende. Att vårdtagare ogillar enskilda rätter och smaker kan man däremot aldrig komma ifrån, menar hon. - Det här handlar ju om vad som är bra mat. Och här kan jag garantera att vi har hårda tester och kontroller för att hålla hög kvalitet när det gäller bland annat smak, näringsvärde och temperatur. Hur maten har skötts i det aktuella fallet kan Ann-Christine Johansson däremot inte svara för. - Men jag vet att personalen gör sitt yttersta. De är kökets förlängda arm och vi har återkommande utbildningar för att de ska förstå matens stora betydelse.

Karin Jansson karin.jansson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons