Annons

Fick varor han inte beställt

Skurupsbon Jan Rytterpil fick ett paket kalsonger och en medföljande faktura levererade hem till sig, fastän han inte beställt några varor. Nu vill han varna andra.
Skurup • Publicerad 20 december 2011
Jan Rytterpil fick kalsonger skickade till sig trots att han inte hade beställt några. ”Det är säkert fler än jag som fått det”, säger han. Foto: Bass Nilsson
Jan Rytterpil fick kalsonger skickade till sig trots att han inte hade beställt några. ”Det är säkert fler än jag som fått det”, säger han. Foto: Bass NilssonFoto: Bass Nilsson

Ungefär tre veckor innan paketet med kalsongerna anlände fick Jan Rytterpil ett mejl från företaget Front international. Han öppnade mejlet och raderade det därefter utan att ha studerat det i detalj.

Front international är ett företag som säljer kalsonger via postorder och affärsidén går ut på att man säljer underkläder till sina medlemmar i så kallade medlemspaket. Varorna skickas direkt hem till kunden och medlemmarna måste anmäla om det vill hoppa över ett medlemspaket, annars skickas det ut per automatik.

Annons

När Jan Rytterpil fick sin första leverans försökte han komma i kontakt med företaget för att meddela att han inte hade beställt några varor.

– När jag ringer kommer jag till en telefonsvarare och ska då knappa in mitt medlemsnummer. Då säger rösten att numret är felaktigt, säger Jan Rytterpil som försökt komma in kontakt med Front international flera gånger.

– Hur ska jag då kunna bli av med det, frågar sig Jan Rytterpil.

Den första försändelsen kostar 39 kronor.

– Det är inga summor, men jag ska ju inte ha kalsongerna. Vill jag köpa något så går jag och köper det, säger Jan Rytterpil.

På Front international har kundtjänstchefen Susanne Holmlund en förklaring till varför Jan Rytterpil inte kommit fram på telefon. På grund av tekniska problem har telefonsvararen sagt till kunder att de knappat in fel medlemsnummer fastän det varit rätt.

– Det ligger inte i företagets intresse att skicka produkter som folk inte vill ha, säger Susanne Holmlund.

Hon berättar hur hon tror att det kan ha gått till när Jan Rytterpil blev medlem.

– Vi annonserar på internet och om man klickar på annonsen och fyller i sina uppgifter, så skickar vi sedan ett mejl för att säkerställa att uppgifterna stämmer. I mejlet står det att man har ångerrätt i 14 dagar, säger Susanne Holmlund.

Enligt Susanne Holmlund är det inte omöjligt att uppge någon annans personuppgifter när man klickar på företagets annons, och det är därför man skickar ut ett mejl om beställningen.

Annons

– Och om någon annan har beställt varorna i ens namn kan man gå till polisen och göra en anmälan om urkundsförfalskning, säger hon.

Jan Rytterpil har själv inget minne av att han har klickat på Front internationals annons, och även om det skulle vara fallet tycker han att företagets metoder är fel.

– Det ska inte gå till på det sättet, säger han.

Jan Rytterpil tror inte att han är ensam om att få många mejl varje dag. Att det stod något om 14 dagars ångerrätt i mejlet har han inte lagt märke till.

– På vissa mejl tittar man ju bara som hastigast, säger han.

Efter YA:s samtal med Susanne Holmlund på Front international fick Jan Rytterpil besked om att han kommer att få en returpåse med posten så att han kan skicka tillbaka kalsongerna utan kostnad.

Karin Ohlsson
Emilie Ekelund
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons