Annons

Gummimatta ska göra övergången tystare

Just nu bullrar det lite extra vid järnvägsövergången på Södergatan. Men efter den 28 november blir övergången tystare än någonsin – tack vare ett nytt gummiunderlag.
Skurup • Publicerad 12 november 2008
Mikael Eriksson och Robin Larsson från Ludvika och Johan Månsson från Hörby lägger nya spår vid järnvägsövergången vid Södergatan. Bild: Bass Nilsson
Mikael Eriksson och Robin Larsson från Ludvika och Johan Månsson från Hörby lägger nya spår vid järnvägsövergången vid Södergatan. Bild: Bass NilssonFoto: 

Slipers och räls längs en femtio meter lång sträcka vid järnvägsstationen behöver bytas ut, efter snart 30 års slitage.

Sedan ett par dagar arbetar Mikael Eriksson och Robin Larsson från Ludvika i spåren, och byter de gamla träsliprarna mot nya, i betong.

Annons

- Det blir mer och mer betong på spåren nu, förklarar de. De klarar sig lite längre än de gamla i trä.

Först byts slipers och räls längs det ena spåret, sedan längs det andra, så att tågen hela tiden har en ledig spårsida att använda.

-Men när vi arbetade vid spårväxeln fick vi ringa Banverket och stoppa tågen vissa stunder, förklarar Mikael Eriksson.

Att se upp för förbipasserande tåg är spårarbetarna vana vid. Det är däremot svårare att hålla kolla på fotgängare, som snabbt vill ta sig över spåret - trots att övergången är stängd under arbetet.

- Det hjälper inte ens att det har satts upp skyltar om att det är förbjudet att gå över, säger Robin Larsson.

- Vi får rätt mycket skäll när vi jobbar här, säger Mikael Eriksson, som är rädd att någon ska skadas när de springer över spåren.

Mikael Eriksson och Robin Larsson är vår tids rallare. De kommer från företagen Svensk spårsvetsteknik och Scand-Rail, och tillbringar mesta tiden på olika järnvägsspår runt om i landet. I Skurup anlitas de av BB Rail, som har entreprenad på spårarbetena. Johan Månsson från Hörby JM Entreprenad sköter maskinerna.

När slipers och räls är bytta, ska övergången fyllas upp med makadam - och få en ny typ av beläggning; så kallad strails.

- Det är ett gummimaterial, som vi använt oss av på en del andra platser för att dämpa bullret, förklarar banförvaltaren Ebbe Hansson på Banverket.

- Vi vill pröva det här, eftersom det varit en del klagomål från kringboende på buller när bilar kör över.

Britt Risberg britt.risberg@allehandasyd.se
Britt Risberg
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons