Annons

Högt pris föratt hålla Södergatan öppen

Priset kan bli högt för att behålla Södergatan öppen. Och en gångtunnel kommer förmodligen att byggas under järnvägen.
Skurup • Publicerad 21 juni 2006

Banverket kan nu tänka sig att behålla Södergatan öppen mot att minst två andra järnvägsövergångar stängs. En tunnel vid Södergatan är dock ett krav för att öka säkerheten. Tunneln skulle dock inte vara handikappanpassad.

Det visar överläggningar med kommunen och Banverket.

Annons

– Vi har nått en viss samsyn, säger kommunalrådet Niklas Sjöberg (m) som fått i uppdrag av kommunfullmäktige att förhandla med Banverket.

Jan Nilsson på Banverket är dock inte riktigt lika optimistisk. Men han tillstår dock att inställningen är positiv och att man förmodligen kommer till en lösning någon gång under hösten.

– Vi har en diskussion och inget är klart ännu. Det finns ingen total samsyn, säger han

När ringleden byggdes kom man överens om att stänga järnvägsövergången vid Södergatan. Kommunen förskotterade då 9,5 miljoner som man skulle få tillbaka när Södergatan stängs. Nu har dock kommunen svängt och vill ha kvar Södergatan öppen.

Nu ställer Banverket en rad krav för att gå med på att Södergatan hålls öppen. Stora delar av de 9,5 miljoner som kommunen får tillbaka riskerar då att ätas upp.

Verket vill att kommunen hjälper till att betala stängningen av två järnvägskorsningar för 1 miljon, tunnelbygget beräknas kosta 6 miljoner där kan statsbidrag sökas för hälften av kostnaden.

Banverket vill också att kommunen delar kostnaden för ombyggnaden av en växel. Växeln beräknas kosta 5 miljoner att bygga om. Vilket skulle göras i samband med att södra spåret mot Ystad används.

På så vis skulle folk få närmare till bussar och parkering. Säkerheten skulle då också öka i stationsområdet. I dag förlorar man för mycket tid om man använder det södra spåret.

På sträckan Skurup-Svedala ska Banverket undersöka om det går att öka hastigheten.

Niklas Sjöberg (m) betonar också att man ännu inte tagit ställning politiskt hur frågan ska lösas.

Annons

– Allt hänger också ihop med att vi kan bygga vidare på ringleden till Skivarpsvägen. Den södra länken.

De järnvägsövergångar som är aktuella att stänga är Smedgatan som ägs av kommunen, väg 768 som är Vägverkets och den så kallade grusvägen som i privat ägo. Det mesta talar för att det blir de två förstnämnda som stängs.

Gert Ljungqvist

0411-55 79 06

gert.ljungqvist@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons