Annons

Lantbrevbärarnas service blir en tillfällig lösning

Postkontoret i Rydsgård kommer att stänga 7 februari som planerat, men ännu är det inte klart med en samarbetspartner för brev och paket.
Skurup • Publicerad 9 januari 2002

- Det krävs en snabb lösning och vi håller på med en partner men blir nog inte klara till 7 februari, säger Kaj Jönsson, chef för servicenätet i postområde Ystad. Det kan hända att vi under en övergångsperiod får hänvisa kunderna till lantbrevbäraren för kassaärenden och att de får hämta paket i Skurup. Men vi hoppas nå en överenskommelse så snabbt som möjligt.

Annons

Ledordet i jakten på en lämplig samarbetspartner är tillgänglighet, att det är öppet för kunderna både kvällar och helger.

- Vi måste sätta oss på kundens stol och situationen i Rydsgård, liksom på så många andra håll i sydöstra Skåne, är att de flesta pendlar till jobbet och inte kommer hem förrän efter klockan sex på kvällen. Då hinner de inte hämta ut paket som det är i dag.

Kaj Jönsson påpekar att situationen i Skivarp, med brev- och paketutlämning på macken, fungerar mycket bra.

- Jag fick till och med ett samtal från en av de som var mest kritisk när det nya systemet infördes, säger Kaj Jönsson. Han tackade för en jättebra service och sa att det till och med blev bättre än jag beskrev när jag var där på ett möte.

Köpingebro i Ystads kommun har också det nya systemet med en kombination av samarbetspartner och lantbrevbärare.

- Det blir en förändring, men min ambition är att den aldrig får drabba de äldre och andra icke rörliga. Därför har vi den servicen att de kan ringa en viss tid och så kommer lantbrevbäraren hem till de som behöver det så att de kan uträtta sina ärenden.

Det finns inget avtal med en samarbetspartner i Skurup heller, men där finns postkontoret på Svantorget kvar och även privatpersoner kan uträtta alla sina ärenden där även efter 7 februari.

- Det blir troligen en övergångslösning i Skurup också, men när vi har ett avtal med vår partner där blir det en av de bättre lösningarna i landet för kunderna.

Peter Hellemark peter.hellemark@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons